• Home
  • V1
  • Leads
  • Luxe mode: herwaardering van het Franse fabrikaat

Luxe mode: herwaardering van het Franse fabrikaat

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Editie 2011 van de Parijse beurs ‘Made in France by Fatex’, laat zien dat het goed gaat met het Franse luxeproduct. Toch blijft voor kledingfabrikanten wat de toekomst betreft, voorzichtigheid geboden. Door zich in te spannen op het

gebied van kwaliteit, nabijheid en responsiviteit, heeft de Franse ‘haute faҫon’ (hoogwaardige productie), die eind maart bij elkaar kwam in de Bourse du Commerce, alle grote Franse namen in luxeproducten en hoogwaardige Prêt à Porter weten te trekken. Deelnemende exposanten waren onder andere Christian Dior, Hermes, Courrèges, Chloe, Lanvin, Jean Paul Gaultier, Azzaro, Balmain Louis Vuitton, Sonia Rykiel en Thierry Mugler, evenals de jonge ontwerper Maxime Simoëns.

De

beurs trok de gebruikelijke vaste bezoekers, die naar het lijkt een bevredigender aantal opdrachten hebben geplaatst dan vorig jaar. In dit jaar voor de Franse verkiezingen zijn de kledingfabrikanten erin geslaagd hun problemen ten gehore te brengen bij politici en de media. Het gaat om de industriële toekomst van een kwetsbare sector en over maatregelen die getroffen moeten worden om deze niche van hoge toegevoegde waarde, cultureel erfgoed en unieke knowhow te behouden. Eric Besson, minister van Binnenlandse Zaken die op bezoek was, vroeg aandacht voor de projecten die worden gesteund door de overheid en gefinancierd met in totaal een miljoen euro om de Franse kledingfabrikanten te begeleiden en hun innovatiecapaciteit te optimaliseren.

Een professionele beurs en een professionele bijeenkomst om luid en duidelijk de ongerustheid van de bedrijfstak naar voren te brengen, ondanks de gezonde situatie waarin het luxeproduct zich bevindt. Maar ook door zich te richten op het publiek via een dubbele tentoonstelling - die studenten van het IFM en de kledingfabrikanten bij elkaar bracht, evenals gevestigde ontwerpers en Franse textielproducenten met het programma Tech et Design van R2iLab - heeft de Made in France een grote interesse getoond in het Franse fabrikaat bij het combineren van creativiteit en technologie. De tentoonstelling trok bovendien veel voorbijgangers en toeristen, liefhebbers van het Franse savoir-faire.

Het bezoekersaantal steeg met 3 procent. Daarvan was 26 procent op zoek naar nieuwe kledingfabrikanten en kwam 12 procent om hun huidige fabrikanten te ontmoeten.

Nieuw aanbod zoals de prêt à porter werd goed ontvangen. Het gebrek aan mannelijk aanbod werd betreurd, maar dat correspondeert helaas met het bijna verdwenen aanbod in pakken en kostuums van Franse makelij.

Pro

ductie van eigen bodem doet het dus zeer goed bij de opdrachtgevers, die nu duidelijk de voordelen en flexibiliteit zien die ze kunnen krijgen op de Made in France en de meerwaarde voor hun Franse klanten. Het publiek ziet het Made in France-label tegenwoordig duidelijk als een signaal voor behoud van werkgelegenheid, met name door de communicatiewerkzaamheden van de beurs en de verschillende ondernemersverenigingen in de regio.

Het bezoek van Ségolène Royal aan de beurs heeft 4 Scops naar voren geschoven, gecreeërd door medewerkers van hun vroegere, opgeheven onderneming en die tegenwoordig voor hoogwaardige werkgelegenheid zorgen.

Hoewel het evenement vooral een geweldig platform is voor ontmoetingen, uitwisselingen en contacten in het vak, lijken de orderboekjes dit seizoen goed gevuld en sommigen spreken van een toename van hun productie van
                                                                                              5 à 10 procent.

De gezonde staat van het luxeproduct geeft aanleiding om te denken dat de crisis ten einde is. Maar voorzichtigheid blijft geboden en er is nog lang geen euforie, want de exposanten voorvoelen de gevolgen van de aardbeving in Japan op de Franse export. Japan is inderdaad een belangrijke markt voor luxeproducten en ontwerpen van Made in France. Een vermindering van de uitvoer naar dat land door de grote Franse luxemerken, zal ongetwijfeld invloed hebben op de productie van de kledingfabrikanten. De exposanten lijken er zich van nu af aan bewust van te zijn dat het meer dan ooit noodzakelijk is om het imago van Made in France voor de export te ontwikkelen, naar alle windrichtingen, zelfs als het werk dat is verricht door middel van deze tentoonstelling in Frankrijk het besef vergroot van het belang van het behoud van de ‘façon française’.

De nieuwe exposanten van confectie, accessoire of borduurwerk, allen van een hoge kwaliteit, leken volledig tevreden met hun nieuwe Parijse contacten op de beurs. Nieuwe namen vormen dus een aanvulling op hun reeds gevestigde panel ontwerpers en opdrachtgevers. Daarbij moet opgemerkt worden dat het aantal ontwerpers, luxe merken en gereputeerde vormgevers met 12 procent gestegen is, wat de aantrekkingskracht van de bijeenkomst in de Bourse de Commerce in Parijs bevestigt.

Van onze correspondent in Parijs

Fatex
Made In France
Made in France by Fatex