• Home
  • V1
  • Leads
  • Luxemerken minder last van slechte economie

Luxemerken minder last van slechte economie

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Uit onderzoek van internationaal onderzoeksbureau Interbrand blijkt dat luxe wereldmerken als Rolex, Louis Vuitton en Gucci ondanks de financiële crisis hun eerder gemaakte langetermijnvisie handhaven. De labels zijn minder gevoelig voor de financiële crisis

dan bijvoorbeeld merken die zich in het premiumsegment bevinden. “Het onderzoek richt zich op een segment waarin prijs een ondergeschikte rol speelt,” vertelt Sabine Mueller, managing director van Interbrand in Amsterdam. Volgens Mueller wordt het merk in dit topsegment anders gemanaged. “Bij luxemerken vinden op korte termijn nauwelijks veranderingen plaats, zoals dat bij andere merken nogal eens gebeurt. Luxemerken zijn heel behoudend waar het merkextensies betreft en focussen op hun eigen productcategorie.”

In de studie rangschikt het onderzoeksbureau ’s werelds top vijftien van luxemerken op basis van financiële merkwaarde en onderzoekt de managementconcepten waarmee deze merken zich door de jaren heen hebben weten te onderscheiden.

Zaken die daarbij naar voren komen zijn dat bij luxemerken het merk de business stuurt (een Rolex is bijvoorbeeld een erfstuk dat bij doorgifte aan nieuwe generaties wint aan gevoelswaarde én financiële waarde) en dat luxe-iconen op zichzelf staan. Ook het feit dat de meest vooraanstaande labels het belang van gecontroleerde versus grenzeloze verkoop onderkennen is een pre, volgens het onderzoek.

Volgens Interbrand is het rapport belangwekkend lesmateriaal voor andere merken. Want deze luxe topmerken zullen zich volgens het onderzoeksbureau beter door de economische recessie slaan dan de meeste andere bedrijven. Wel erkent Interbrand dat de markt onvoorspelbaar is en zelfs de luxemerken kwetsbaar zijn: “De sociale implicaties van de huidige economische onrust kunnen weleens een fundamentele verandering teweeg brengen in het gedrag van de rijke consument. De consistentie waarmee de grote luxemerken zich altijd overeind hebben gehouden doet vermoeden dat een ‘business as usual’-houding de komende jaren niet voldoende zal blijken. Nu het excessieve bestedingsgedrag van weleer voorbij lijkt, zijn doelgerichtheid, overtuiging en creativiteit bepalende factoren,” zegt Jean-Baptiste Danet, Europees topman van Interbrand en een erkend autoriteit in branding van luxemerken.

Interbrand brengt jaarlijks een lijst van honderd beste merken ter wereld. Dit is de eerste keer dat er een ranglijst is gepubliceerd van luxe topmerken. Het gehele rapport over de luxe topmerken is de downloaden op de website van Interbrand.

Foto: Rolex
Crisis
Rolex