Luxemerken minder last van slechte economie
Door FashionUnited
bezig met laden...
Zaken die daarbij naar voren komen zijn dat bij luxemerken het merk de business stuurt (een Rolex is bijvoorbeeld een erfstuk dat bij doorgifte aan nieuwe generaties wint aan gevoelswaarde én financiële waarde) en dat luxe-iconen op zichzelf staan. Ook het feit dat de meest vooraanstaande labels het belang van gecontroleerde versus grenzeloze verkoop onderkennen is een pre, volgens het onderzoek.
Volgens Interbrand is het rapport belangwekkend lesmateriaal voor andere merken. Want deze luxe topmerken zullen zich volgens het onderzoeksbureau beter door de economische recessie slaan dan de meeste andere bedrijven. Wel erkent Interbrand dat de markt onvoorspelbaar is en zelfs de luxemerken kwetsbaar zijn: “De sociale implicaties van de huidige economische onrust kunnen weleens een fundamentele verandering teweeg brengen in het gedrag van de rijke consument. De consistentie waarmee de grote luxemerken zich altijd overeind hebben gehouden doet vermoeden dat een ‘business as usual’-houding de komende jaren niet voldoende zal blijken. Nu het excessieve bestedingsgedrag van weleer voorbij lijkt, zijn doelgerichtheid, overtuiging en creativiteit bepalende factoren,” zegt Jean-Baptiste Danet, Europees topman van Interbrand en een erkend autoriteit in branding van luxemerken.
Interbrand brengt jaarlijks een lijst van honderd beste merken ter wereld. Dit is de eerste keer dat er een ranglijst is gepubliceerd van luxe topmerken. Het gehele rapport over de luxe topmerken is de downloaden op de website van Interbrand.
Foto: Rolex
Crisis
Rolex