‘M-commerce groeit 1029 procent binnen vijf jaar’
bezig met laden...
De groei van m-commerce zal vooral plaatsvinden doordat steeds meer mensen een mobiele telefoon, en met name een smartphone, gebruiken. In 2011 gebruikten wereldwijd 7,6 miljoen mensen een mobiele telefoon, in 2017 zal dat liggen op 79 miljoen. De mobiel is het meest gebruikte medium ter wereld: 2,5 miljard mensen gebruiken internet, en maar 4,2 miljard mensen bezitten een tandenborstel. Mobiel is ook het snelste medium: men kijkt gemiddeld 150 keer per dag op zijn mobiele telefoon, en het apparaat gaat overal mee naar toe, zelfs mee naar bed, zo vertelde de Finse strateeg Tomi T Ahonen vorig jaar op de tweede editie van Mobile Advertising Nederland.
Verschillende retailcategorieën zullen hun voordeel doen met m-commerce, voorspelt het onderzoek. In het bijzonder zal de verkoop van boeken, dvd's en muziek worden versterkt. Ook het kopen van tickets voor live evenementen zal naar verwachting ook een populair tijdverdrijf worden. In de mode lieten Vente-Privée en North Face al zien dat er geld valt te verdienen met m-commerce. North Face zette een mobiele campagne in China op. Door de actie nam de omzet van het outdoormerk met 106 procent toe en er werd meer dan 15 miljoen RMB verdiend (1,9 miljoen euro).
Vente-Privée bereikte in 2011 de magische grens van 1 miljard euro omzet. Het bedrijf, gespecialiseerd in online stockverkoop van merkkleding, dankt de groei vooral aan inkomsten uit m-commerce. “Over een tijdje lopen we allemaal altijd met een smartphone in onze hand. Het wordt de toverstaf van het consumeren,” zei Jacques-Antoine Granjon, CEO en oprichter van Vente-Privée, eerder tegen FashionUnited.
Momenteel zet Otto in op de uitbreiding van m-commerce activiteiten. De komende tijd gaan zo'n vijfhonderd medewerkers zich bezighouden met het verkoopkanaal. De fysieke catalogus zal minder aandacht krijgen.