Maak mode 'moslima-proof'
bezig met laden...
Met kleine aanpassingen in het assortiment zouden retailers heel wat meer omzet kunnen maken: door rekening te houden met wensen van moslim-meisjes. Dat blijkt uit het onderzoek Moslima’s & Mode, dat donderdag 10 december aan
retailers wordt gepresenteerd in een seminar georganiseerd door bureau Nijman + Van Haaster.Volgens Anet van Haaster valt er heel wat te winnen voor retailers. “In totaal gaat het in Nederland om zo’n 85.000 jonge moslima’s. Als je ervan uitgaat dat zij minimaal 50 euro per maand uitgeven aan kleding dan gaat het om een jaarlijks bedrag van 50 miljoen euro. Die schatting is aan de lage kant,” vertelt Van Haaster.
De meisjes geven in het onderzoek aan dat er wel leuke kleding voor ze te vinden is, maar dat het ze niet gemakkelijk wordt gemaakt: “Het liefst zouden we modieuze hoofddoeken dragen in de nieuwste modekleuren en dessins,” zegt bijvoorbeeld een van de meisjes die meewerkte aan het onderzoek. Een ander vult aan: “Vooral bij merkkleding is het moeilijk om iets te vinden.”
Van Haaster wil voorts enkele vooroordelen over de kledingsmaak van moslima’s onderuit halen. “Het is bijvoorbeeld een misvatting dat jonge moslima’s alleen houden van lange rokken en veel ‘bling- bling’.” Verder geeft van Haaster tips over hoe retailers een modieus silhouet ‘moslimaproof’ kunnen maken en hoe kleine aanpassingen in de winkel de zaak interessant kan maken voor moslima’s.