• Home
  • V1
  • Leads
  • Macintosh: 2012 in het rood, 2013 wordt transitiejaar

Macintosh: 2012 in het rood, 2013 wordt transitiejaar

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

In 2012 vormde de Macintosh Retail Group de Pro-filialen om naar lokale streetstyle winkels, werd de kleinere formule van Brantano UK uitgerold en werd er gestart met Dolcis 3.0. De formule moet zich positioneren als familiewinkel met

gerenommeerde merken op A1-locaties. Maar voor het Nederlandse retailbedrijf was het ook een jaar van rode cijfers en een versnelde uitrol van een transformatieplan.

Het

komende jaar staat voor het moederbedrijf van onder andere Dolcis, Invito, Scapino en Steve Madden in het teken van transitie. In januari maakte Macintosh al bekend meer te willen focussen op de cross-channel strategie. De komende drie jaar gaan daarom 110 winkels sluiten. Het bedrijf zal in boekjaar 2013 tussen de 20 en 30 miljoen euro investeren in het transformatieplan, genaamd 'Macfit'. Het programma zal naar verwachting dit jaar al een positief effect hebben op het bedrijfsresultaat, van zo'n 5 miljoen euro.

De online schoenenmarkt zit volgens het retailconcern nog steeds in de lift. België is bezig met een inhaalslag. Macintosh groeide in 2012 online in alle markten: de omzet in Nederland steeg met 32,4 procent, in België met 98,1 procent en in Groot-Brittannië met 97,5 procent.

Ondanks de sterke focus op webwinkelen, blijft Macintosh investeren in fysieke winkels. "Traditionele winkels zijn belangrijk in onze cross-channel aanpak en we blijven nieuwe winkels openen en formules opfrissen. Door het heft in eigen hand te houden en niet lijdzaam af te wachten hoe de markt zich ontwikkelt, nemen we het voortouw in de non-food retailmarkt," zegt CEO Frank de Moor. Het afgelopen jaar opende Macintosh 28 nieuwe schoenenwinkels. Twaalf filialen werden gesloten.

In 2012 groeide de omzet van Macintosh – inclusief de sector Living met 110 Kwantum-winkels - met 2,1 procent naar 893,2 miljoen euro. Vooral de formules Jones Bootmaker, Steve Madden en het online platform Intreza, hadden een positief effect op de omzet. Het nettoresultaat kwam uit op -126 miljoen euro. Een jaar geleden was er nog sprake van 99 miljoen euro winst.

Macintosh wil geen uitspraken doen over de omzet- en resultaatontwikkeling in 2013, omdat het onduidelijk is hoe het consumentenvertrouwen zich gaat ontwikkelen.

Foto’s: Steve Madden

Brantano
Dolcis
Intreza
Invito
Jones Bootmaker
Macintosh
Macintosh Retail Group
Manfield
Scapino
Steve Madden