• Home
  • V1
  • Leads
  • Macintosh gaat strijd met grote online spelers aan

Macintosh gaat strijd met grote online spelers aan

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Online shoppen bij de afzonderlijke ketens, als Invito en Scapino, kon al wel. Maar om een tegenwicht te bieden aan de opmars van grote online spelers, lanceerde de Macintosh Retail Group één online platform voor schoenen. Met Intreza.nl wil het

Nederlandse bedrijf één van de grootste cross-channel retailers worden in de Benelux. Eerder zagen al platforms als Topshoe en Yizz het levenslicht. Ook zij willen concurreren met grote webwinkels als Zalando en Wehkamp.

Op de nieuwe website van de Macintosh Retail Group, komen alle merken die in het bezit zijn van de groep: Dolcis, Invito, Manfield, Pro, Shick en Steve Madden. De merken hadden al een eigen webwinkel, maar Macintosh wil de krachten van de schoenenketens bundelen. Ook kunnen consumenten op Intreza.nl terecht voor andere merken. Macintosh gooit de webshop namelijk open voor derden, in navolging van Zalando. In augustus werd bekend dat online schoenengigant Zalando een volgende stap in de mogelijkheden van winkelen op internet zette, en zou starten met een marktplaats. Het modebedrijf opent de website voor andere webverkopers. Vanaf volgend jaar kunnen externe partijen hun merkartikelen in Nederland aanbieden aan het Zalando-publiek.

Macintosh denkt wel te kunnen opboksen tegen Zalando. De strategie van het bedrijf is er op gericht om zoveel mogelijk vraag- en contactmomenten met de klant af te dekken via alle verkoop- en communicatiekanalen. Dat het bedrijf 1150 winkels heeft, en daarmee kennis van klanten, is volgens Macintosh een voorsprong op bedrijven die zich uitsluitend op verkoop via internet richten. Op dit moment kunnen klanten van Intreza.nl schoenen laten bezorgen door PostNL of afhalen bij een Kiala-punt. In de toekomst zal Macintosh van zijn fysieke schoenwinkels mogelijk ook afhaalpunten voor Intreza.nl maken.

Frank de Moor, CEO van de Macintosh Retail Group: “Ik denk dat Intreza.nl een goede zaak is voor de Macintosh Retail Group, maar ook voor de consument. Iedereen kan bij ons voor alle soorten schoenen terecht op elke hoek van de straat en op het web. En we gaan onze dienstverlening verder uitbreiden zodat on- en offline nog verder geïntegreerd worden. Op die manier moet Macintosh Retail Group uitgroeien tot de grootste crosschannel retailer van de Benelux."

Het Economisch Bureau van ING liet eerder deze maand weten flinke verwachtingen te hebben van de online kleding- en schoenenmarkt. Dirk Mulder, sectorspecialist Handel bij ING benadrukt dat het belangrijk is om zowel offline als online aanwezig te zijn. “Wij verwachten dat het online aandeel in kleding in 2020 goed is voor 40 procent van de totale kledingverkopen. De zoektocht van de consument zal vaker online beginnen. Maar het betekent ook dat 60 procent van de verkopen nog steeds in de fysieke winkel plaatsvinden."

Macintosh is niet de enige die de strijd aan gaat met grote spelers op de online schoenenmarkt. Begin september werd schoenenplatform Topshoe.nl opgericht, door leden van inkoopvereniging ANWR, die zo hun klanten het gemak en ruime aanbod van internet bieden en omzet behouden. En Maurice Reijersen en Erik Seinen introduceren tijdens een bijeenkomst van SeLL De Langstraat, een netwerkclub voor bedrijven in de schoenen-, leder- en lederwarenbranche, het platform Yizz. Retailers en leveranciers die zich aansluiten bij het platform kunnen direct online verkopen aan de consument. Een aantal taken worden dan uit handen genomen.
Intreza
Macintosh
schoenenplatform
Topshoe
Zalando