• Home
  • V1
  • Leads
  • Macintosh groeit in cross-channel benadering

Macintosh groeit in cross-channel benadering

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

“H

et is nonsens dat we de boot hebben gemist online. Volgens GFK zijn we online de grootste in schoenen in de Benelux. En het belangrijkste: het is rendabel,” zegt Frank de Moor, CEO van de Macintosh Retail Group. Mede door de online verkoop

van schoenen steeg de omzet van het Nederlandse bedrijf naar 875,2 miljoen euro en behaalde Macintosh een verdubbeling van de netto-winst, ten opzichte van vorig jaar.

In

totaal kwam de netto-winst van het bedrijf achter de winkelketens van Brantano, Dolcis, Invito, Jones Bootmaker, Manfield, Pro, Scapino, Shick, Steve Madden en Kwantum, uit op 98,8 miljoen euro. Vooral de verkoop van Belcompany bracht flink wat geld in het laatje.

In de sector Fashion kwam de omzet 59,2 miljoen euro hoger uit, op 666,9 miljoen euro. Meer dan 80 miljoen euro daarvan is toe te schrijven aan nieuwe activiteiten. Zo nam Macintosh het afgelopen jaar 95 winkels plus de merknaam van Jones Bootmaker over in het Verenigd Koninkrijk, werd er gestart met de formule Steve Madden en werd online schoenenplatform Intreza.nl gelanceerd. Zonder de nieuwe activiteiten kwam de omzet wel lager uit, op 586,4 miljoen euro, terwijl dat een jaar geleden nog 607,7 miljoen euro was. Vooral het weer en het lage consumentenvertrouwen worden gezien als grote boosdoeners.

Hoewel Macintosh geen resultaten over de afzonderlijke formules bekend maakt, laat CEO Frank de Moor tijdens de presentatie van de jaarcijfers wel weten dat er een duidelijk verschil te zien is tussen het laag en hogere schoenensegment. “Vooral de discountformules als Scapino en Brantano UK hebben geleden het afgelopen jaar. Dat komt omdat we daar twee soorten klanten hebben. De ene groep moet wel goedkoop schoenen kopen, die groep wordt als eerste getroffen bij de crisis. De andere groep consumenten zoekt constant naar de beste prijs-kwaliteit verhouding en koopt in deze tijd dan vaker in de aanbieding bij een formule als Manfield.”

De online Fashion-omzet kwam het afgelopen jaar uit op 22,4 miljoen euro. Volgens COO Eric Coorens is de online-tak van Macintosh rendabel. “Het komende jaar willen we Intreza meer naamsbekendheid geven door er in de winkels naar te verwijzen. Voordat we daar mee startten, wilden we eerst alle kinderziektes er uit halen.” Ook cross-channel, het verbinden van de verschillende verkoopkanalen, staat voor het komende jaar op de planning. Volgens Coorens gebeurt dat nu al veelvuldig, doordat consumenten meer dan de helft van de pakketjes die ze online bestellen, in winkels ophalen. “Dan kunnen ze gelijk passen, en eventueel direct retourneren.”

Ook blijft Macintosh het komende jaar investeren in fysieke winkels. De rol die winkels hebben verandert wel, daarom gaat het bedrijf, als huurcontracten aflopen, kritisch kijken of die locatie en de huidige invulling nog wel wenselijk zijn. Ook hoopt het bedrijf meer duidelijkheid te krijgen over de verkoop van Halfords en GP Décors. Een verkoop met verlies wordt niet uitgesloten.

De Moor: "2012 blijft een moeilijk jaar. Vooral de eerste helft van het jaar wordt steeds moeilijker in de moderetail, vanwege de uitverkoop van winterschoenen. Bijna het gehele jaarresultaat wordt gerealiseerd in de tweede jaarhelft."

Foto’s: Dolcis

Brantano
Dolcis
Invito
Jones Bootmaker
Macintosh
Macintosh Retail Group
Manfield
Pro
Scapino
Shick
Steve Madden