• Home
  • V1
  • Leads
  • Made-By viert vijfjarig jubileum

Made-By viert vijfjarig jubileum

15 dec. 2009

Leads

Non-profit organisatie Made-By, een label voor duurzaam geproduceerde mode, bestaat vijf jaar. De missie: ’Make sustainable fashion common practice’, oftewel het stimuleren van de productie en verkoop van kleding die op mens- en milieuvriendelijke wijze

gemaakt is en dit gemeengoed maken.

In vijf jaar heeft Made-By veel kunnen doen. Zo is het aantal aangesloten modebedrijven van twee naar meer dan dertig gegaan en heeft de organisatie behalve in Nederland ook in Duitsland en Engeland een vestiging geopend. En opent binnenkort in Scandinavië een kantoor. Een behoorlijke vooruitgang in vijf jaar. “Maar het is natuurlijk nooit genoeg,” vertelt directeur van Made-By Mark Huis in ’t Veld. “We gaan elk jaar een stapje vooruit. Onderdeel daarvan is ook de transparantie; bedrijven brengen informatie naar buiten zodat in kaart kan worden gebracht hoever ze zijn.” Door middel van een certificatiesysteem wordt de duurzaamheid van de productieprocessen gemeten. “Wij willen bedrijven in beweging krijgen.”

Overigens hoeft een bedrijf zich niet per se aan te sluiten bij Made-By. Het kan ook op projectbasis. Zo hebben bijvoorbeeld VF, waar Lee en Eastpak deel van uitmaken, en V&D samen met Made-By een afgebakend project in gang gezet. Huis in ’t Veld: “Voor V&D eindigde dit in een volledige kledinglijn van biologisch katoen. En zo zijn er meer dan veertig verbeteringstrajecten opgezet waarmee tienduizenden arbeiders worden bereikt.”

Gedacht dat Made-By in vijf jaar tijd zo ver zou komen had Huis in ’t Veld niet. “Ik had bijvoorbeeld nooit verwacht dat we in zo’n korte tijd zo veel kantoren zouden hebben geopend. Ook de belangstelling van de merken is veel groter dan gedacht. En we zijn sneller met nieuwe thema’s bezig. Het gaat nu niet meer alleen om katoen, maar ook over andere grondstoffen en bijvoorbeeld verfmethoden.”
Wat Huis in ’t Veld de komende vijf jaar hoopt te bereiken? “Het liefst zou ik onze missie realiseren. Ik verwacht niet dat de hele wereld lid wordt, maar we willen in ieder geval laten zien wat er kan en bedrijven stimuleren dat ook te doen. Daarvoor zullen veel nieuwe merken zich aan ons moeten binden en zullen we veel projecten moeten begeleiden.” Ook hoopt Huis in ’t Veld dat over vijf jaar iedereen weet waarvoor het blauwe knoopje staat. “Uiteindelijk is het doel natuurlijk dat duurzame mode gemeengoed is, want dat is het nog niet.”

Made-By is opgericht door ontwikkelingsorganisatie Solidaridad en viert het jubileum met een evenement, waarop verschillende sprekers uit binnen- en buitenland hun kijk op de huidige, ‘duurzame’ stand van zaken zullen geven. Ook maakt een design contest in samenwerking met Edun, het merk van de vrouw van Bono, Ali Hewson, deel uit van het jubileum. Het feest en de bekendmaking van het winnende ontwerp zijn op 16 december in het Krasnapolski hotel in Amsterdam.

Foto: Een naaister in Tirupur, India

MADE-BY
madeby
Solidaridad