Maison Martin Margiela nieuwe gastontwerper H&M

De geruchten zijn waar: Maison Martin Margiela is de nieuwe gastontwerper van de Zweedse modeketen H&M. Dat heeft het bedrijf vandaag bekend gemaakt. Het modehuis heeft een herfst/wintercollectie voor mannen en vrouwen ontworpen

die vanaf 15 november in 230 H&M-winkels wereldwijd en in de online shop verkrijgbaar is.

In eMaison Martin Margiela nieuwe gastontwerper H&Men sober en tijdloos persbericht, geheel in stijl met de nieuwe gastontwerper, laat H&M weten dolblij te zijn met de nieuwe samenwerking. “Maison Martin Margiela is een van de meest toonaangevende en invloedrijke modehuizen van de afgelopen drie decennia. Ik ben zo enthousiast dat modeliefhebbers over de gehele wereld dankzij deze sterke samenwerking de gelegenheid krijgen om de bijzondere ontwerpen van Maison Martin Margiela te dragen. Deze samenwerking zal een fantastisch en gedenkwaardig modemoment zijn,” aldus Margareta van den Bosch, creatief adviseur bij H&M.

Maison Martin Margiela laat weten heel blij te zijn om een nieuwe interpretatie van hun onwerpvisie naar buiten te kunnen brengen samen met H&M. “De democratie van onze mode is altijd de kern geweest van onze creativiteit en de samenwerking met H&M stelt ons in staat deze missie een nieuwe impuls te geven. We zullen de contrasterende universums van de twee modehuizen samenbrengen op een manier die iedereen zal verrassen,” aldus het modehuis, dat sinds het vertrek van naamgever Martin Margiela geen ‘gezicht’ meer heeft.

Hoe de collectie eruit zal zien, daar laat H&M nog niet veel over los. Op twee video’s is wel te zien hoe een mannenhand een lange vrouwensweater en een carcoat voor mannen tekent. In welke kleur de ontwerpen uitgevoerd worden, is nog niet bekend. Waarschijnlijk zal het kleurpalet overwegend uit wit, zwart, grijs en nudetinten bestaan, zoals gebruikelijk is voor het modehuis.

Maison Martin Margiela werd in 1988 opgericht in Parijs door de Belgische ontwerper Martin Margiela. Het label kreeg internationaal aanzien vanwege zijn avant-gardistische esthetiek. De normen van mode worden in het ontwerpproces voortdurend in twijfel getrokken. Dit is terug te zien in de deconstructieve en transformerende technieken, waaronder uit elkaar gehaalde jasjes, blootgestelde naden en hemlijnen en oversized proporties. Opvallend was ook de anonimiteit van Margiela en het label in het algemeen. In tegenstelling tot ontwerpers die bedankrondes liepen en fotomomenten na de shows hielden, bleef Margiela altijd achter de schermen. Ook in zijn werk staat deze terughoudendheid centraal. Zo heeft zijn parfum officieel geen echte naam: op het flesje staat slechts untitled. Ook aan adverteren heeft het modehuis nog nooit gedaan.

De grootschalige internationale samenwerking met H&M is dus een historische gebeurtenis voor het label. Waarschijnlijk was het nooit gebeurd als Margiela zelf nog aan de roer van het Maison stond. In 2009 maakte meerderheidsaandeelhouder en Dieselbaas Renzo Rosso bekend dat de ontwerper al een lange tijd niet meer voor het huis werkzaam was. Door de jaren heen had hij samen met zijn team iets gecreëerd dat meer was dan Martin Margiela alleen, waardoor het Maison besloot samen te gaan als geheel, zonder nieuwe hoofdontwerper. Vandaar dat bij de bekendmaking van de samenwerking met H&M ook geen foto van één ontwerper is vrijgegeven, maar een foto waarop van wit papier het silhouet van het 50-koppige ontwerpteam nagemaakt is.

Maison Martin Margiela is de achtste ontwerper die in zee gaat met H&M. Onlangs werd ook de samenwerking met stijlicoon en modedirectrice van de Japanse Vogue Anna Dello Russo bekend gemaakt, die vanaf 4 oktober verkrijgbaar is in geselecteerde H&M winkels. Ongetwijfeld zal de samenwerking tussen H&M en Maison Martin Margiela weer voor een hype zorgen. De geruchten die WWD gisteren naar buiten bracht werden wereldwijd nieuws en op Twitter werd het onderwerp trending topic.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN