• Home
  • V1
  • Leads
  • Malu: Nieuwe directeur en korte termijn productie

Malu: Nieuwe directeur en korte termijn productie

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

De modebranche werkt volgens Remt Melles verslavend. Nadat hij zijn bedrijven A&Q, Lowland Fashion, Fashion Linq en T-corporation van de hand deed en afscheid nam bij MS Mode, trok de ondernemer zich terug uit de modebranche. Inmiddels is hij teruggekeerd naar de sector, als algemeen directeur van Malu.

"Als je in de textielbranche hebt gewerkt, wil je daar altijd naar terug."



Sinds 1 september staat Melles samen met de huidige eigenaren Roger van Craen en Sven Lange aan het hoofd van Malu. Het bedrijf is gespecialiseerd in private labels en ontwerpt en produceert voornamelijk basics. De firma - met kantoren in Leiderdorp, het Belgische Duffel en inkoopkantoren in China, Bangladesh, India en Turkije - levert aan grootwinkelbedrijven in vijftien landen. Onder andere Action, Coolcat en Kruidvat staat op de klantenlijst. Het bedrijf produceert ook onder licentie merken als Paul Frank, Betty Boop, K3, Sesamstraat en Playboy.

Het textielhart van Melles maakte een sprongetje toen hij werd gevraagd om als directeur aan de slag te gaan bij Malu. Wat vindt hij zo leuk aan de mode-industrie? "Kleding kopen is voor consumenten een verwenmoment. Je koopt immers iedere dag een brood, maar niet dagelijks een T-shirt," zegt hij. Wat hem ook aanspreekt: de dynamiek. "Vroeger werkte je met twee collecties, nu zijn dat er zes tot acht. Onze klanten zijn ook altijd in beweging. We moeten elkaar scherp houden."

De kersverse directeur heeft een duidelijke mening over de modebranche. Winkelen zal volgens Melles altijd wel blijven bestaan, maar dan moeten merken en retailers shoppen wel spannender maken. “Spotgoedkope collecties kunnen ook een 'beleving' zijn. Als je maar een eigen identiteit hebt,” zegt hij. “Als retailer moet je goed weten welke doelgroep je hebt. Vaak kiezen winkeliers als ze starten een doelgroep. Maar gaandeweg willen ze steeds meer consumenten bereiken. 'Dit kan er ook nog wel bij', denken ze. Uiteindelijk zijn ze dan hun identiteit kwijt.”

Private label specialist Malu komt met modische collectie

Toch is hij zelf niet bang om het bedrijf uit te breiden: vanaf 1 oktober gaat Malu ook focussen op korte termijn collecties. Binnen zes tot zeven weken moeten T-shirts en jeans op de stoep voor de winkels liggen. Hoewel produceren in het verre oosten natuurlijk goedkoper is, is het volgens de nieuwe directeur ook zinvol om basics dicht bij huis te laten maken. "Zo hoeven retailers nooit de boot te missen," zegt hij. Door de nieuwe divisie wil Malu bestaande klanten van dienst zijn en nieuwe klanten aantrekken. "De korte termijn collecties zullen ook trendgevoeliger zijn, meer fashion. Een team van zes stylisten gaat die collecties verzorgen. Ook hebben we een externe specialst aangetrokken."

Onder het bewind van Melles wordt ook meer nadruk gelegd op de licenties. Hoewel private labels het belangrijkste blijven voor Malu, ziet Melles dat retailers profiteren van collecties die onder licenties zijn geproduceerd. "Zo krijgen winkels meer aantrekkingskracht. Voor ons groeit de omzet uit licenties jaarlijks met zo'n 30 procent."
Malu
remt melles