Mannenmode bemoedigend: ‘We mogen niet mopperen’

“Normaal is het druk, vandaag is het belachelijk druk,” zegt Henk Lammers van Henk Lammers Agenturen vanaf mannenmodebeurs Pitti Uomo in Florence. Volgens consultingbureau Bain & Co gaat het uitstekend met de mannenmode.

Een ook CBW-Mitex was vorig jaar niet pessimistisch over herenmode in vergelijking met andere modesegementen. Henk Lammers: “Ik heb nu al meer orders geschreven dan in heel januari vorig jaar.”

De Mannenmode bemoedigend: ‘We mogen niet mopperen’markt voor mannenmode groeit bijna twee keer zo snel als die voor damesmode, stelde het consultingbureau Bain & Co onlangs. En brancheorganisatie CBW-Mitex zag vorig jaar dat winkels in herenmode het beste presteren van alle modewinkels. Sabine Becker van CBW-Mitex liet toen weten: "We hebben gesignaleerd dat herenmodezaken minder afhankelijk zijn geworden van de verkoop van kostuums. Die omzet is vervangen door gestegen uitgaven aan casual herenmode. Ook denken wij dat de verkoop van mannenmode nu minder afhankelijk van weersomstandigheden is."

“Van klanten hoor ik dat ze met plusjes het jaar hebben afgesloten,” zegt Henk Lammers, van Henk Lammers Agenturen met de herenmodemerken Morgano en Italian-ID. Volgens Lammers hebben bedrijven waarvan hij een paar maanden geleden dacht: ‘nou nou, gaan die het wel redden?’ toch nog goede zaken gedaan aan het einde van het jaar. “Heel bemoedigend,” zegt hij vanaf de drukte in het Italiaanse Florence.

Ook retailer Herman Nijpels van Nypels Mannenmode in Den Helder, mag van zichzelf niet mopperen. “Het zijn geen plussen van tien procent, maar je moet ook reëel blijven,” zegt hij. “Als we dit jaar hetzelfde omzetniveau als vorig jaar bereiken, vind ik dat we het netjes hebben gedaan.” Volgens Nijpels letten de mannelijke consumenten in zijn winkel niet meer op de prijs, maar doen ze wel minder snel een impulsaankoop.

Met vriendelijk winkelpersoneel en goede collecties hoopt Nijpels de klanten te binden aan zijn herenmodezaak. De Forum Group, een ondernemersvereniging in herenmode, gaf onlangs de leden als tip om voor het voorjaar 20 procent minder kledingstukken in te kopen. Volgens de organisatie zou zo grip op de negatieve economische situatie gehouden kunnen worden. Nypels Mannenmode is aangesloten bij de Forum Group maar geeft aan de kwaliteit van het assortiment belangrijker te vinden dat de kwantiteit. “Alleen als ik twijfel om iets in te kopen, zeg ik misschien eerder ‘nee’.”

Mannelijke consumenten letten niet extra op de prijs

Op trouw- en rouwkleding na, verkopen vooral kostuums moeizaam, bij de mannenmodezaak in Den Helder. Colbers en sportieve vrijetijdskleding scoren goed. Henk Lammers ziet op Pitti Uomo vooral herenmode in de ‘Engelse collegestijl’. “Veel warme kleuren en tweed stoffen,” laat hij weten. Van het Italiaanse merk Morgano dat hij vertegenwoordigt – een label met veel Merino wol – lopen vooral de overhemden goed. Ook is hij tevreden over het schoenenmerk Italian-ID. In totaal heeft hij zo’n 140 verkooppunten. Lammers: “Het belangrijkste voor winkeliers is nu: scherpe prijzen, kortere levertijden en goede marges.”

Foto: Nypels Mannenmode Den Helder

Yasmine Esser

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN