• Home
  • V1
  • Leads
  • Mannenmode: De nonchalante stijl van Raafh

Mannenmode: De nonchalante stijl van Raafh

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Het is een goede periode voor slowfashion mannenmode, met ambacht, vakmanschap en nieuwe klassiekers. De tijd is rijp voor Raafh, het label van de roodharige familie Kooijman. Ontwerpster Nadine Kooijman: “Maar

over de tijdsgeest hebben we nooit echt nagedacht.”

Samen

met Nadine Kooijman zit Pim Rutgers, verantwoordelijk voor de productie van mannenmodemerk Raafh, in de nieuwe kantoorruimte in Amsterdam Zuid-Oost. Ze vullen elkaars zinnen aan alsof ze broer en zus zijn. Maar hij is juist de uitzondering in het bedrijf: niet geboren in het gezin Kooijman. Rutgers – donker bruine krullen – is ook de enige in het bedrijf zonder rood haar. “Ik ben inmiddels geadopteerd,” grapt hij.

Het begon een paar jaar geleden allemaal met de zoektocht van Benjamin Kooijman – nu algemeen directeur – naar de perfecte herenmode. Het groeide uit tot het merk Raafh. Ieder gezinslid van de familie Kooijman benut inmiddels zijn talent. Nadine, Merin en moeder Pauline ontwerpen de collecties, broers Benjamin en Dingeman zijn verantwoordelijk voor de zakelijke kant van het merk en Godard buigt zich over de huisstijl en de graphics. Ze vullen elkaars kwaliteiten precies aan, alsof het voorbestemd was dat ze samen een modemerk zouden runnen.

Slowfashion herenmode

Nadine werkte na haar afstuderen aan de Haagse Koninklijke Academie als ontwerpster bij merken als Stills, Maison Scotch en French Connection. Was het geen riskante stap om dat op te geven voor een eigen bedrijf in deze economisch barre tijd? “We horen natuurlijk wel van winkeliers dat consumenten minder geld uitgeven. Maar we hebben nooit nagedacht over de tijd,” zegt Kooijman. Rutgers denkt dat Raafh de tijd juist mee heeft. Het is een tijd waarin mannen meer nadenken over hun outfit. “En nu mensen minder snel kleding kopen, hebben ze de behoefte aan nieuwe klassiekers. Mannen kunnen bij Raafh terecht voor slowfashion”. Kooijman: “We sleutelen wel aan de kwaliteit en pasvorm, maar de collecties veranderen niet drastisch. We zijn stijlvast.”

De stijl van het slowfashion herenmodemerk is eigenzinnig doch nonchalant. Alsof de mannen in Raafhkleding er geen moment bij hadden stilgestaan dat hun look excentriek is. De ontwerpers van Raafh presteren het om een geel kostuum tijdloos te maken. Een geel pak waar zowel vaders als zoons de blits mee kunnen maken, maar wat niet schreeuwerig is. “Het is een net kostuum, al kun je er misschien niet mee naar de bank.”

De roodharige familie achter Raafh

Werken met haar familie vindt Kooijman vooral erg gezellig. “Tijdens stoffenbeurzen met mijn moeder pakken we dezelfde materialen.” Ze is close met haar moeder. Pauline is beeldend kunstenaar en sterk in patronen, in de technische kant van het ontwerpen. Haar dochter is gefascineerd door vormen. Eerst ontwierp ze zowel heren- als damesmode, maar de silhouetten in herenmode zijn traditioneler en daardoor interessant om mee te experimenteren.

De communicatie binnen het gezin veranderde wel sinds Raafh het nieuwste lid is. Soms waren de gesprekken té informeel. Telefoontjes over Raafh gingen automatisch over in amicale babbeltjes. Kooijman: “En ik was soms meer een zus dan een collega. Ik praat ook heel veel, terwijl mijn broers meer van de bulletpoints zijn.” Maar een groot voordeel van werken met familie: conflicten zijn als sneeuw voor de zon opgelost.

We sprokkelen zelf al het geld bij elkaar
Nederland is te klein voor Raafh, 'the odd one' onder de vogels, want het merk wil alleen verkocht worden bij de echt goede retailers. Momenteel gaat het om zes winkels in Nederland, vanaf het volgende seizoen ligt de collectie ook in Londen, bij de winkel The shop at Bluebird. De ambitie is:driehonderd verkooppunten wereldwijd. Niet in een paar jaar, maar door gestage groei, want een investeerder is er niet. “We sprokkelen zelf alles bij elkaar,” zegt Rutgers.

Hoe wordt die ambitie dan bereikt? Beurzen laten de ondernemers even aan zich voorbij gaan. Kooijman: “Het kost veel geld en het aantal nieuwe contacten viel tegen. We willen vooral groeien door persoonlijk contact met winkeliers. We vertellen hoe de kleding is gemaakt, wat voor stoffen zijn gebruikt. Zo zoeken we voor elk kledingstuk naar de beste fabrikant binnen Europa. De collectie zelf moet overtuigen.”

De komende weken dompelt FashionUnited zich onder in verschillende elementen van mannenmode.

Lees ook:
De kleding van een gentleman

Uitgesproken accessoires

Foto’s: Raafh lente- en zomercollectie 2014
Fotografie: Clarels van Zwetselaar

Yasmine Esser

Mannenmode
raafh