Mannenmode tijdens vierde editie Boutyq
bezig met laden...
Ontwerper Jan Boelo maakte tijdens Boutyq zijn debuut op de Nederlandse catwalk. Boelo, opgegroeid in het Noord-Hollandse dorpje Heiligerlee en geïnspireerd door Edgar Vos, startte vorig jaar zijn eigen label. Daarvoor liep hij stages bij Paul Schulten, Jan Taminiau, Marloes Blaas en Balmain. Voor de 22-jarige Boelo betekende Boutyq de introductie van zijn eerste mannenlijn. Boelo showde zowel excentrieke als stoere mannenkleding met handgebreide truien en strakke broeken. Volgens eigen zeggen koos hij voor een bewuste nonchalance. Mannen mogen best nadenken over hun uiterlijk, maar het hoeft er niet te dik bovenop te liggen. De dames stuurde hij in kokerrokken, korsetten en strapless jurken de catwalk op.
De modeshows, die telkens werden geïntroduceerd met video, stonden voor het grootste deel in het teken van mannenmode. Ook Francisco van Benthum, geen vreemde op Boutyq, toonde zijn visie op mannelijke kledingstijl. De Nederlandse ontwerper showde zijn whitelabel die toegankelijker is voor het grote publiek dan zijn eerste lijn. De show bevatte zowel keurige pakken in grijstinten, met overhemden, corduroy blazers en tweed jassen, als sportieve jacks. De kapsels van de heren, gesponsord door stylingmerk Wella, waren vooral gelikt en enigszins studentikoos.
Het Britse merk Unconditional, de enige buitenlandse deelnemer aan de avond, sloot de serie shows af met zowel heren– als dameskleding. Op de soundtrack van de Amerikaanse film American Beauty toonde ontwerper Philip Stephens herenvesten van badstof, wijde pantalons voor dames en grijze capes. Het label, waar beroemdheden als Madonna en Brad Pitt zich graag in hullen, maakt gebruik van biologische materialen en milieuvriendelijke verfstoffen.
Over een half jaar zal de vijfde editie van Boutyq plaatsvinden. Het mode-evenement is een samenwerking tussen Wella Professionals en Mynth Events. Beertje van Beers sloot vierde editie af met een dankwoord.
Foto: Francisco van Benthum