Mannenmode: Uitgesproken accessoires

De zwembroeken worden korter, de sokken bonter en kleuriger en de riemen vol met verfraaiingen als studs en pailletten. Als het aan de merken op mannenmodebeurs Pitti Uomo in Florence ligt, zijn de heren in de zomer van 2014 niet bang voor

accessoires met opsmuk. Guillaume Philibert van schoenenmerk Filling Pieces ziet juist een andere trend: "Mannen willen nette, minimalistische modeartikelen."

HetMannenmode: Uitgesproken accessoires is de eerste keer op Pitti Uomo in Florence voor het Nederlandse schoenenmerk voor mannen Filling Pieces. In de vier jaar dat het merk bestaat, verkopen zo'n zeventig winkels in Nederland, Groot-Brittannië en Frankrijk de collecties van Filling Pieces. Philibert wil meer. En Italië is een belangrijke markt voor mannenmode.

Hij was nog maar negentien toen Phlibert als student Bouwkunde zijn ideale schoen tekende. Hij wilde geen nette, 'couture' schoen, maar ook geen sneaker in de streetstyle. Hij liet vijftig paar leren schoenen met witte zolen en zonder groot logo, produceren. Nadat zijn vrienden hem enthousiast aanmoedigden, lanceerde hij Filling Pieces. Inmiddels liggen de schoenen bij winkels als Selfrigdes in Londen en Colette in Parijs.

Het gat waar Filling Pieces in sprong - tussen schoenen in de couture- en streetstijl - is er volgens Philibert nog steeds. "Natuurlijk zijn er ook grote merken die in dat gat zijn gesprongen, maar voor ons, en in onze prijsklasse, is er een prima markt," verzekert hij.

Mannenmodetrends vanuit Florence

Was de wintercollectie van Filling Pieces nog druk met slangenleer en prints van dierenhuiden, de schoenen voor volgend jaar zomer ogen clean. Philibert wijst op de details: geperforeerd en gekreukt leer. "Ik ontwerp wat ik tof vind, niet wat hip is," zegt hij. Toch ziet hij wel stromingen in schoenen en accessoires voor mannen. Kerels willen er tegenwoordig volwassen doch stoer uitzien. De modellen zijn eenvoudig, maar niet saai. "Vandaar de variaties in het leer."

Het Italiaanse schoenenmerk Snobs ziet juist kleur als belangrijkste trend in mannenmode. Alle modellen van het label worden verkocht in twintig tinten. Wie denkt simpele wittte, brogues te zien, komt bedrogen uit: de zool is fluorescerend groen. “We geloven in klassieke modellen in opvallende kleuren,” verduidelijkt Massimo Reviglio in gebrekkig Engels. “Ik ben moe,” zegt hij verontschuldigend aan het einde van een hete beursdag in de Toscaanse zon.

MoMannenmode: Uitgesproken accessoiresde wordt unisex

Reviglio richtte Snobs twee jaar geleden op met nog twee vrienden. Ook Charlie Gnocchi – het pseudoniem van Carlo Ghiozzi - is bij het label betrokken. De Florentijnse radiopresentator is zelfverklaard schoenenfetisjist, vanaf het moment dat hij als jongetje aan zijn vaders kop zeurde om schoeisel van Adidas.

Maar wie wil weten wat mannen willen, moet misschien juist damesmode bestuderen. Philibert: “Mannen worden meer als vrouwen, verzorgder. Terwijl dames stoere mode willen. Hoewel een dunne zool elegant is, willen vrouwen net als mannen een dikke, witte zool onder hun schoenen. De mode voor mannen en vrouwen beweegt naar elkaar toe. Accessoires worden universeler.”

De komende weken dompelt FashionUnited zich onder in verschillende elementen van mannenmode.
Lees ook: De kleding van een gentleman

Yasmine Esser

Foto klein: Filling Pieces
Foto links: Snobs

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN