Marks & Spencer terug in Amsterdam; Den Haag volgt
bezig met laden...
Topman
"Ons vertrek van het Europese vasteland en de sluiting van onze winkels in Nederland en ook Frankrijk hebben we altijd betreurd," zegt de Nederlander Bolland die sinds 2010 aan het roer staat bij M&S. "Het was toen bedrijfsstrategie te focussen op de core business, maar we deden het goed in Nederland. We maakten winst."
Bolland ligt in de Britse media onder vuur, omdat Marks & Spencer minder omzetgroei boekt. In het laatste kwartaal van het boekjaar dat eindigde op 30 maart jl. steeg de omzet met 3,1 procent, vooral dankzij gestegen inkomsten uit de voedselafdeling van M&S. In de overige productgroepen, waar kleding onder valt, ging de omzet met 2,2 procent omlaag. Like-for-like steeg de omzet 0,6 procent, waarbij food met 4 procent groeide en de omzet in de overige productgroepen met 3,8 procent daalde.
Gezonde groei boekt M&S uit de multi-channel activiteiten waar een plus van 22,9 procent werd genoteerd en internationaal waar de omzet met 7 procent omhoog ging. Marc Bolland: "Toen ik in 2010 aantrad was Marks & Spencer een traditionele Britse retailer." Laura Wade-Gray, die door Bolland werd weggekaapt bij supermaktketen Tesco, zegt: "M&S dreigde de boot te missen waar het e-commerce betreft." Bolland: "Marks & Spencer heeft een succesvolle inhaalslag gemaakt en is anno 2013 een internationale, multi-channel retailer."
In Amsterdam wordt de nieuwe e-boutique geïntroduceerd. Het is een manshoog scherm waar consumenten door de kledingcollectie kunnen bladeren en vervolgens online bestellen. Ernaast hangen zo'n 120 samples, niet om te passen maar om te bekijken en aan te raken. Hoewel vandaag tevens de geheel Nederlandse webshop van M&S online gaat, zijn de teksten en de maten in de e-boutique in de Kalverstraat nog alleen in het Engels. Prijzen zijn wel in euro's.
Marks & Spencer is niet goedkoop. "Wij zijn geen prijsvechter," zegt Bolland, "consumenten shoppen bij ons vanwege de kwaliteit en afwerking van onze kleding." Als voorbeeld noemt hij de zijden lingerie en cashmere truitjes van M&S die machinewasbaar zijn. "Onze doelgroep is ook iets ouder dan van collega moderetailers als H&M en Zara, bij ons winkelen vrouwen van ongeveer dertig jaar en ouder."
Nu is het afwachten of het winkelend Kalverstraatpubliek hier ook boodschappen gaat doen of dat mensen die boodschappen doen bij Marks & Spencer daar ook voor kleding willen shoppen. Bolland denkt van wel, maar hij verwacht vooral veel van het M&S- vlaggenschip dat over twee jaar aan het Rokin open gaat, recht voor de uitgang van de Noord-Zuid metrolijn die nu in de hoofdstad wordt aangelegd.
Esmerij van Loon
Foto: Marc Bolland bij de e-boutique in de Kalverstraat