Marni x H&M: magie van samenwerking nog niet uitgewerkt
bezig met laden...
E
“We kijken samen met de ontwerper wat voor campagne we neerzetten,” vertelt Elke Kieft, woordvoerder van H&M, tijdens de lancering in Amsterdam. “Die straalt uit waar het modehuis voor staat. Marni is veel ingetogener ten opzichte van Versace, dus hebben we gekozen voor een andere insteek.”
Toch wist H&M ook op deze manier wereldwijd mensen naar de winkels te trekken. De opkomst was vergelijkbaar met Versace for H&M; misschien was het zelfs nóg drukker. Zodra de klokken van de Nieuwe Kerk op de Dam negen uur sloegen en de klanten naar binnen mochten, renden ze op de collectie af. Binnen enkele minuten waren vrijwel alle rekken leeg en ook de paspoppen en displays werden kaalgeplukt. “We zijn heel blij met deze opkomst. Vantevoren kijken we naar wat op internet wordt geschreven en of er veel over getwitterd wordt. Die berichten waren heel positief, maar het blijft afwachten. Dit is geweldig,” aldus Kieft.
In de online shop zorgde de topdrukte voor problemen. Via Twitter liet H&M weten dat de website vanwege de ‘overweldigde belangstelling’ niet optimaal werkte en adviseerde zij klanten om telefonisch te bestellen.
In New York was dezelfde collectie naar verluidt binnen dertig minuten uitverkocht, maar in Shangai kon onze correspondent zich ‘s middags nog tegoed doen aan de Marni-ontwerpen
Hoewel Marni for H&M alweer de zevende samenwerking voor de retailer was, bleek de magie van designersamenwerkingen nog niet uitgewerkt. De populariteit van de collectie lijkt juist alsmaar groter te worden, waardoor concurrenten inmiddels ook met het concept aan de haal zijn gegaan. Onlangs werkte Mary Katrantzou samen met Topshop, ontwierp Jason Wu een collectie voor Target en kroop Jil Sander achter de tekentafel voor Uniqlo. Staat dat H&M niet in de weg? Kieft: “Ons concept is niet uniek, nee, en we waren ook niet de eerste die het deden. Maar we kijken alleen naar ons eigen resultaat. Onze hoofdinsteek is aantonen dat design betaalbaar kan zijn. Zolang dat gewaardeerd wordt en we onze klanten kunnen blijven verrassen, blijven we ermee doorgaan.”
Stephanie Broek