• Home
  • V1
  • Leads
  • Maxeda houdt omzet stabiel

Maxeda houdt omzet stabiel

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Er werd de eerste zes maanden van dit jaar hevig verbeterd en geïnvesteerd, maar een winstdaling kon Maxeda, het moederbedrijf van onder meer de Bijenkorf en Hunkemöller, daarmee niet voorkomen. De operationele winst (EBITDA) kwam

uit op 100 miljoen euro, wat neerkomt op een daling van 4 miljoen euro, oftewel 3,7 procent minder dan in de eerste helft van vorig jaar. De netto-omzet over de eerste zes maanden steeg nog met 0,1 procent, naar 1.563 miljoen euro, maar de omzet op basis van een vergelijkbaar winkelbestand kwam 1,9 procent lager uit.

Er kwamen dan ook aardig wat winkels bij. Een investering van 34 miljoen euro leverde 33 nieuwe winkels op, waaronder 23 winkels in het modesegment, vooral van de formules Hunkemöller en M&S. Verder kwamen er een nieuw distributiecentrum en een hoofdkantoor voor M&S. V&D kreeg een nieuw service centre en er werd geïnvesteerd in e-commerce en IT-systemen. Vanaf eind 2008 hanteerde het bedrijf het zogeheten ‘Fit for the Future’-programma, ter voorbereiding op moeilijke tijden: de marketing is verbeterd, de marges worden beschermd, de kosten verlaagd en de investeringen geoptimaliseerd. Ook werden minder goed presterende bedrijfsactiviteiten onder de loep genomen.

Aldus wist Maxeda voor de meeste winkelketens en productcategorieën zijn marktpositie te behouden. Tony DeNunzio, bestuursvoorzitter Maxeda toont zich daarom tevreden: “Het verheugt mij dat Maxeda ondanks de lastige economische omstandigheden in staat is geweest door te gaan met het realiseren van onze strategische doelstellingen (..). Dit heeft de invloed van een verslechterende markt verminderd terwijl tevens de sterke markt- en financiële positie van Maxeda behouden bleef.”

Er veranderde veel. Claudia Sträter werd in april 2009 overgenomen door 2DealVentures, de Bijenkorf introduceerde nieuwe merken als Viktor & Rolf-accessoires, Karen Millen en See by Chloé-tassen en de huisstijl werd aangepast. Ook V&D kreeg nieuwe merken in het assortiment, zoals Mango, Bandolera, Apple en Desigual.

Ronald van der Mark, CFO bij Maxeda: “We blijven investeren in duurzame groei. Wij verwachten dat de tweede helft van 2009 even moeilijk zal blijven. Wij zijn er echter van overtuigd dat Maxeda zich in een goede positie bevindt om deze uitdagingen in het tweede halfjaar aan te gaan en dat onze plannen, onze merken en onze mensen nog steeds de basis voor ons succes zullen blijven vormen.”

De Bijenkorf
humkemöller
Maxeda
V&D