• Home
  • V1
  • Leads
  • Meer dan 200 veters: Fatties, Slimmies, Hikies en Runnies

Meer dan 200 veters: Fatties, Slimmies, Hikies en Runnies

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Je kop boven het maaiveld uitsteken is in het persoonlijke leven soms al lastig, laat staan in het zakenleven. Toch zijn er ondernemers die deze stap durven te zetten. In de rubriek ‘Mijn Niche’ aandacht voor deze durfals. Deel 2: Mr. Lacy. FashionUnited spreekt

met Maureen Steenks van het Nederlandse vetermerk.

Vanwaar de specialisatie in veters?
“Nico van der Wel, werkzaam in de modebranche als onder andere schoendistributeur, zag een gat in de markt. Op het gebied van veters bestond geen specifiek 'merk'. In 2003 richtte hij Mr. Lacy op en bracht als eerst dikke veters, de zogeheten ‘Fatties’.”

W
aaruit bestaat het huidige productaanbod?
“Mr. Lacy heeft momenteel meer dan tweehonderd verschillende veters in zijn portfolio. Alle producten – met logo op de tips - hebben een naam die eindigt op ‘ies’. Een aantal voorbeelden: Mr. Lacy Slimmies (dunne veters), Mr. Lacy Hikies (veters voor bergschoenen) en Mr. Lacy Runnies (veters voor hardloopschoenen). Mr. Lacy Runnies is het meest technische product tot nu toe: de veters zijn licht van gewicht, waterafstotend en geven licht in het donker.”

Ben je het eens met de stelling ‘een niche, een specialisatie, is niet commercieel’?
“Nee, ik denk dat wij het tegendeel hebben bewezen. Mr. Lacy wordt met hulp van distributeurs verkocht in veertig landen in Europa, Afrika, Azië, Australië en de Verenigde Staten. De veters liggen bij grote (schoen)retailers als Footlocker en kleine schoenspeciaalzaken.”

Waarom is Mr. Lacy succesvol?
“Mr. Lacy is het enige vetermodemerk ter wereld. Bovendien is het een leuk en makkelijk bijverkoop-product. Verkoopmedewerkers kunnen het gemiddelde bonbedrag met de verkoop van een paar veters omhoog halen, zeker in tijden van recessie. Wanneer er geen geld is voor nieuwe schoenen, kunnen nieuwe veters de oplossing bieden. Vooral voor kinderen is het een interessant product.”

Wat is het geheim van Mr. Lacy?
“Mr. Lacy zet de veters niet neer als een technisch product, maar als lifestyle product, mede door campagnes, zoals laatst rond junior-veters voor kinderen. Wij opereren niet als niche, maar als modelabel. Er wordt bijvoorbeeld gewerkt met drops, ofwel gekeken naar de seizoenen. Tot slot blijven wij ons ontwikkelen: er is een nieuwe veter in de maak die aansluit bij huidige trends.”

Zou Mr. Lacy ooit naar een volledige collectie met bijvoorbeeld kleding willen gaan?
“Nee. Mr. Lacy’s kracht ligt in de productie van kwalitatieve veters. In plaats van af te wijken, willen wij deze specialisatie juist verder ontwikkelen.”

En de ultieme droom?
“Dat iedereen bij veters meteen denkt aan Mr. Lacy. En met zoiets kleins als veters een lach op iemands gezicht toveren, zoals onze filosofie luidt.”

Mijn Niche
Mr. Lacy