‘Meer geweld in winkels’
bezig met laden...
In
Volgens Sander van Golberdinge, secretaris Winkelcriminaliteit van Detailhandel Nederland, laten de cijfers nog maar het topje van de ijsberg zien. Veel winkeliers zouden namelijk helemaal geen zin hebben in de politie na een overval of diefstal. Volgens een slachtofferenquête, de Monitor Criminaliteit Bedrijfsleven, meldt circa 40 procent van de winkels een geweldsmisdrijf niet bij politie.
Vorig jaar bleek uit cijfers van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel dat vooral juweliers te maken krijgen met winkeldiefstal. Naast juwelen zijn ook scheermesjes, cosmetica en kleding favoriet, concludeerde een wereldwijde studie over winkelcriminaliteit, de Global Retail Theft Barometer. De kassa leegroven zal voor dieven steeds minder lucratief worden, want onlangs maakte De Nederlandse Bank bekend dat het aantal pintransacties toe nam van 2,15 miljard in 2010 naar 2,29 miljard in 2011. Consumenten zijn vooral de kleinere bedragen vaker gaan pinnen.
Maar wat kunnen winkeliers nu vooral doen om diefstallen tegen te gaan? Volgens Detailhandel Nederland kan een winkelier het beste preventief optreden door de verdachte klant, die mogelijk een product in zijn zak wil steken, direct aan te spreken. Iemand aanhouden kan een winkelier het beste met een collega doen.
Hendrik-Jan Kaptein, hoofd bestrijding winkelcriminaliteit bij het Hoofdbedrijfschap Detailhandel, gaf vorig jaar tips aan FashionUnited. “Qua techniek is het heel belangrijk dat ondernemers een afroombox hebben, een kassakluis. Verder moet je beginnen met alert te zijn. Overvallers letten er ook op of je goed om je heen kijkt.” Camera’s zijn volgens het hoofd bestrijding winkelcriminaliteit pas de laatste stap ik het proces. “Als ze op de verkeerde plek hangen, of niemand er naar kijkt, heeft het geen zin.”