Meer openheid over MVO-beleid
bezig met laden...
Volgens
Opvallend noemt Oskam de openheid van modemerken uit Scandinavië. "Voor maar liefst acht op de tien Scandinavische merken is online een MVO-verantwoording te vinden," zegt hij. Daar steken Italiaanse modemerken magertjes bij af. "Die blijven nog erg achter." Franse en luxemerken zijn bezig met een inhaalslag. "In beide categorieën neemt de openheid sterk toe." Nederlandse merken scoren gemiddeld dit jaar, maar die liepen volgens Oskam vorig jaar voorop.
RankaBrand.nl verzamelt de MVO-informatie van bedrijven en publiceert die op een toegankelijke manier voor consumenten. De website met daarop meer dan 800 merken, heeft ongeveer 10.000 unieke bezoekers per maand. De stichting analiseert niet alleen modemerken, maar ook merken in andere sectoren zoals elektronica, telecom, auto’s, supermarkten en eten&drinken.
Bij het verzamelen van MVO-informatie beperkt Rank a Brand zich tot de websites van de bedrijven zelf, omdat de stichting vindt dat deze informatie 'makkelijk' voor consumenten toegankelijk moet zijn. De vindbaarheid van de informatie is dan ook van invloed op de eindscore. Zo scoort modemerk Sandwich drie uit zestien omdat het online geen concrete informatie publiceert over de CO2 emissie of het milieubeleid van het bedrijf. Het Zwitserse Freitag scoort twaalf uit zestien omdat veel van die informatie wel makkelijk toegankelijk is.
Wat dat betreft kunnen modebrijven volgens Oskam trouwens een voorbeeld nemen aan biermerken zoals Bavaria of Grolsch. "Bij het samenstellen van die scores hebben we het meeste plezier gehad, biermerken maken alles openbaar en doen dat volgens vaste standaarden. Heel toegankelijk en helder."
Het eindrapport 'Feel Good Fashion' van Rank a Brand is te koop via de website.