• Home
  • V1
  • Leads
  • Meer openheid over MVO-beleid

Meer openheid over MVO-beleid

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Modebedrijven zijn het afgelopen jaar een stuk opener geworden over hun MVO-beleid. Met name over de arbeidsomstandigheden bij producenten wordt meer duidelijkheid verschaft, één op de twee modebedrijven verantwoordt zich

hierover. Dat concludeert vergelijkingssite RankaBrand.nl dat vierhonderd modemerken onderzocht. "Wij hanteren zestien punten waarop bedrijven worden getoetst," zegt Rank a Brand-oprichter Niels Oskam. "Van de onderzochte bedrijven heeft bijna de helft (45 procent) nu meer informatie beschikbaar dan een jaar geleden. Een enorme toename."

Volgens

Oskam - die op duurzaamheid afstudeerde bij Cora Kemperman - hangt de huidige transparantie samen met het succes van het MVO-beleid van veel bedrijven. "Doordat de prestaties verbeteren zijn bedrijven meer bereid om informatie te geven. Dat doen de modemerken op hun site met bijvoorbeeld maatschappelijke jaarverslagen of via de scorekaarten op Made-By.org. Daarnaast hoop ik dat onze inzet en die van andere organisaties met hetzelfde doel, ook hebben bijgedragen aan de toegenomen transparantie."

Opvallend noemt Oskam de openheid van modemerken uit Scandinavië. "Voor maar liefst acht op de tien Scandinavische merken is online een MVO-verantwoording te vinden," zegt hij. Daar steken Italiaanse modemerken magertjes bij af. "Die blijven nog erg achter." Franse en luxemerken zijn bezig met een inhaalslag. "In beide categorieën neemt de openheid sterk toe." Nederlandse merken scoren gemiddeld dit jaar, maar die liepen volgens Oskam vorig jaar voorop.

RankaBrand.nl verzamelt de MVO-informatie van bedrijven en publiceert die op een toegankelijke manier voor consumenten. De website met daarop meer dan 800 merken, heeft ongeveer 10.000 unieke bezoekers per maand. De stichting analiseert niet alleen modemerken, maar ook merken in andere sectoren zoals elektronica, telecom, auto’s, supermarkten en eten&drinken.

Bij het verzamelen van MVO-informatie beperkt Rank a Brand zich tot de websites van de bedrijven zelf, omdat de stichting vindt dat deze informatie 'makkelijk' voor consumenten toegankelijk moet zijn. De vindbaarheid van de informatie is dan ook van invloed op de eindscore. Zo scoort modemerk Sandwich drie uit zestien omdat het online geen concrete informatie publiceert over de CO2 emissie of het milieubeleid van het bedrijf. Het Zwitserse Freitag scoort twaalf uit zestien omdat veel van die informatie wel makkelijk toegankelijk is.

Wat dat betreft kunnen modebrijven volgens Oskam trouwens een voorbeeld nemen aan biermerken zoals Bavaria of Grolsch. "Bij het samenstellen van die scores hebben we het meeste plezier gehad, biermerken maken alles openbaar en doen dat volgens vaste standaarden. Heel toegankelijk en helder."

Het eindrapport 'Feel Good Fashion' van Rank a Brand is te koop via de website.

rankabrand
Rank a Brand
rankabrand.nl