• Home
  • V1
  • Leads
  • Meer zwaar weer op komst in de modebranche

Meer zwaar weer op komst in de modebranche

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Het weer dat zich niet strikt aan de seizoenen houdt, krijgt geregeld de schuld van tegenvallende omzetcijfers in de modebranche. Niet onterecht, zo vindt onderzoeksbureau Gfk. Wanneer financiële resultaten worden

vergeleken met de buitentemperatuur blijkt er een duidelijk verband.

Deze

week was het Marks & Spencer. De Britse retailer verklaarde minder kleding te hebben verkocht door het druilerige weer van de afgelopen tijd. En vorige week zei H&M last te hebben van het koude voorjaar in Europa. Consumenten, die toch al minder zin hebben om te winkelen door het economische klimaat, hebben geen trek in T-shirts, zomerjurkjes en sandalen en houden hun hand op de knip.

Het lijkt makkelijk: in tijden dat het tegenzit het weer de schuld geven van slechte resultaten. Onderzoeksbureau Gfk ziet echter een duidelijk verband tussen de modeomzet en het weer. Op basis van continue metingen van modeaankopen in Nederland, blijken maart 2013 en april 2012 de slechtste maanden qua mode-omzet te zijn geweest in de afgelopen twee jaren. In beide maanden kon de kachel aan: het was rond de tien graden.

Gfk ondervroeg ook 25.000 Nederlandse consumenten naar hun kledingaankopen in relatie tot het weer. Wat blijkt: 44 procent van de respondenten zegt door het aanhoudende winterweer hun modeaankopen voor het voorjaar en de zomer te hebben uitgesteld. Het gaat dan zowel om kleding voor de respondenten zelf als de aankopen die ze doen voor andere gezinsleden.

Moderetailers kunnen meer zwaar weer verwachten: volgens Gfk is het gezegde 'van uitstel komt afstel' duidelijk van toepassing. Vooral de consumenten die hun kledingaankopen tot nu toe hebben uitgesteld, verwachten minder uit te geven aan mode dan vorig jaar (53 procent van de ondervraagden). Ook ouderen zijn van plan om minder aan kleding te spenderen. 56 procent van de ondervraagde consumenten denkt ongeveer evenveel geld te besteden aan kleding.

Wat mode-ondernemers kunnen doen in dit regenseizoen? Een gevarieerd productaanbod hebben, is het devies van Gfk. Met vesten en regenjassen zijn consumenten nog te verleiden tot een aankoop.

Winkelen vanachter je pc of tablet kan ook prima als het regent. ABN-Amro hamert in het deze week verschenen rapport 'Visie op Retail 2013' op cross channel ondernemen, want de online omzet in kleding groeide in 2012 met 15,8 procent. Volgens ABN-Amro gaf de gemiddelde Nederlandse consument vorig jaar 703 euro uit aan kleding.

Foto’s: Piogg all weather fashion coats

ABN AMRO
GFK
piogg