• Home
  • V1
  • Leads
  • Merkwaarde Zara stijgt fors

Merkwaarde Zara stijgt fors

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Zara behoort tot de top drie van sterkste groeiers op de ranglijst van ‘Best Global Brands’ van Interbrand en BusinessWeek. Het modemerk staat nu op de vijftigste plaats, terwijl het vorig jaar nog genoegen moest nemen met plaats 62.

De totale waarde van de honderd merken uit de lijst is dit jaar met 4,6 procent gedaald tot 55,47 miljard dollar. Het verging grote banken en automerken het slechtst, terwijl voedselfabrikanten hun merkwaarde zagen toenemen. Saai, in deze lijst is de winnaar: Frisdrankenmerk Coca-Cola werd namelijk voor de zoveelste keer op rij uitgeroepen tot beste wereldmerk.

Interessanter is het dat er een aantal nieuwe modemerken opdook in de lijst: Puma, Burberry en Polo Ralph Lauren, kwamen binnen op respectievelijk plek 97, 98 en 99. Grootste groeier onder de modemerken was zoals genoemd Zara, die de 62e positie overliet aan Adidas en zelf op plaats 50 terecht kwam. H&M stond vorig jaar op 22 en klom dit jaar één plaatsje naar 21. Prada klom op tot plaats 87 en ook Giorgio Armani eindigde hoger in de lijst: het verruilde plaats 94 voor 89.

Het modemerk met de hoogste notering in de lijst is Louis Vuitton op plaats 16. Het enige modemerk dat zakte was Gap. Dat merk verloor 15 procent van zijn merkwaarde en zakte naar de 78e plaats. Andere modemerken die in de lijst voorkomen zijn Nike op 26 en Gucci op 41, gevolgd door Chanel (59) Rolex (68) en Hermes (70). Tiffany en Cartier bezetten de 76e en 77e plek. Giorgio Armani komt uit op de 94e plaats.

Interbrand
Zara