Met vragen over veranderende retail naar HBD centrum
bezig met laden...
De manier
Hoe verloopt de test van het project ‘het nieuwe winkelen’ in Veenendaal? “Tot nu toe hebben we vooral gekeken wat winkeliers allemaal zouden kunnen doen,” vertelt Hans Verweij van het HBD. “Binnenkort gaan we starten met het uitvoeren daarvan.” Het eerste onderdeel heet ‘lokaal zoeken’, waarbij consumenten via de internetfunctie op hun mobiele telefoon kunnen zoeken waar ze in hun omgeving bepaalde producten en merken kunnen aanschaffen. Ook een digitale spaarkaart en een kluisje om tijdens het winkelen je spullen te bewaren, die geactiveerd kan worden met een code op een kassabon, behoren tot de mogelijkheden. Onderwerpen als ‘mobiel betalen’ en ‘logistiek’, komen later aan de orde.
Jan Willem Janssen, adviseur Innovatie bij het HBD, verwacht als uitkomst van de pilot in Veenendaal – die nog loopt tot eind 2012 – vooral dat ondernemers meer gaan samenwerken. “Dus niet meer ruziën over de kerstverlichting in de straat. Samen sta je sterk.”
Volgens Janssen gaan ondernemers zich in de toekomst specialiseren op de verschillende manieren van winkelen: funshoppen, waarbij beleving centraal staat, run shoppen, waarbij de consument snel een ‘gemaktsproduct’ wil kopen of doelgericht shoppen, waarbij consumenten precies al weten wat ze willen. “Enerzijds zie ik daarom een toekomst voor voorraadloze winkels en afhaalpunten. Anderzijds gaan bedrijven die inspelen op beleving, gebruik maken van bijvoorbeeld virtuele passpiegels in de winkel of speurtochten door de stad.” Ondernemers die blijven ondernemen zoals ze dat nu doen – “afwachtend zitten vissen” – zijn geen lang leven beschoren. Janssen: “Je moet jagen op de klanten.”
De winkeliers zelf, zijn nog niet helemaal overtuigd van alle nieuwe snufjes en trends. De start van het project in Veenendaal verliep enigszins stroef. “Op onderwerpen als elektronische klantensystemen, databases, een gezamenlijk betaalsysteem reageerden veel ondernemers terughoudend,” zei projectleider Rob Weiss afgelopen zomer. Hans Verweij is wel positief. “Er is een aantal koplopers onder de ondernemers. Zij zorgen weer dat de rest ook enthousiast wordt.”
Wie meer wil weten over ‘het nieuwe winkelen’ kan vanaf vandaag terecht in het nieuwe informatiecentrum aan de Scheepjeshof 94 in Veenendaal. Het centrum is vooral bedoeld voor groepen ondernemers die op afspraak passend advies willen krijgen.
Lees hier het rapport 'Het nieuwe winkelen' van het HBD.