• Home
  • V1
  • Leads
  • Met vragen over veranderende retail naar HBD centrum

Met vragen over veranderende retail naar HBD centrum

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) probeert de veranderende retailbranche in kaart te brengen met het project ‘het nieuwe winkelen’. Vanaf vandaag kunnen groepen ondernemers ook terecht in een nieuw informatiecentrum

in Veenendaal. Jan Willem Janssen van het HBD: “Winkeliers die blijven vissen in plaats van jagen, zullen niet overleven.”

De manier

waarop consumenten hun aankopen doen, is de afgelopen jaren veranderd. Zelfs als ze in de winkel staan, zoeken klanten nog snel iets op via hun telefoon. Om te zien wat consumenten allemaal uitspoken en om te onderzoeken hoe winkeliers op alle veranderingen als internet en mobiele shoppingpagina’s kunnen inspelen, fungeert Veenendaal sinds begin dit jaar als teststad voor het project ‘het nieuwe winkelen’ van het HBD.

Hoe verloopt de test van het project ‘het nieuwe winkelen’ in Veenendaal? “Tot nu toe hebben we vooral gekeken wat winkeliers allemaal zouden kunnen doen,” vertelt Hans Verweij van het HBD. “Binnenkort gaan we starten met het uitvoeren daarvan.” Het eerste onderdeel heet ‘lokaal zoeken’, waarbij consumenten via de internetfunctie op hun mobiele telefoon kunnen zoeken waar ze in hun omgeving bepaalde producten en merken kunnen aanschaffen. Ook een digitale spaarkaart en een kluisje om tijdens het winkelen je spullen te bewaren, die geactiveerd kan worden met een code op een kassabon, behoren tot de mogelijkheden. Onderwerpen als ‘mobiel betalen’ en ‘logistiek’, komen later aan de orde.

Jan Willem Janssen, adviseur Innovatie bij het HBD, verwacht als uitkomst van de pilot in Veenendaal – die nog loopt tot eind 2012 – vooral dat ondernemers meer gaan samenwerken. “Dus niet meer ruziën over de kerstverlichting in de straat. Samen sta je sterk.”

Volgens Janssen gaan ondernemers zich in de toekomst specialiseren op de verschillende manieren van winkelen: funshoppen, waarbij beleving centraal staat, run shoppen, waarbij de consument snel een ‘gemaktsproduct’ wil kopen of doelgericht shoppen, waarbij consumenten precies al weten wat ze willen. “Enerzijds zie ik daarom een toekomst voor voorraadloze winkels en afhaalpunten. Anderzijds gaan bedrijven die inspelen op beleving, gebruik maken van bijvoorbeeld virtuele passpiegels in de winkel of speurtochten door de stad.” Ondernemers die blijven ondernemen zoals ze dat nu doen – “afwachtend zitten vissen” – zijn geen lang leven beschoren. Janssen: “Je moet jagen op de klanten.”

De winkeliers zelf, zijn nog niet helemaal overtuigd van alle nieuwe snufjes en trends. De start van het project in Veenendaal verliep enigszins stroef. “Op onderwerpen als elektronische klantensystemen, databases, een gezamenlijk betaalsysteem reageerden veel ondernemers terughoudend,” zei projectleider Rob Weiss afgelopen zomer. Hans Verweij is wel positief. “Er is een aantal koplopers onder de ondernemers. Zij zorgen weer dat de rest ook enthousiast wordt.”

Wie meer wil weten over ‘het nieuwe winkelen’ kan vanaf vandaag terecht in het nieuwe informatiecentrum aan de Scheepjeshof 94 in Veenendaal. Het centrum is vooral bedoeld voor groepen ondernemers die op afspraak passend advies willen krijgen.

Lees hier het rapport 'Het nieuwe winkelen' van het HBD.

HBD
het nieuwe winkelen
Hoofdbedrijfschap Detailhandel