De modeweek in Milaan, van 21 tot 27 september, kan omschreven worden als internationaal, democratisch en moeilijk. Internationaal: door de merken en kopers uit de hele wereld; democratisch: door de vele initiatieven waar ookhet gewone publiek bij betrokken was; en moeilijk: de crisis laat zich voelen. Op de catwalks was er in elk geval volop creativiteit en talent. En, het was een van de warmste modeweken van de laatste jaren. Het cultvoorwerp van de 72 modeshows was de waaier. In afwachting van het begin van de shows was de Italiaanse politiek het belangrijkste gespreksonderwerp. En met vertragingen van veertig minuten tot een uur, werd daar heel veel over
gepraat.
De economische gang van zaken
Mario Bos
elli, voorzitter van de Italiaanse branchevereniging Camera della moda italiana, vergeleek de huidige economische situatie met die van september 2008, toen de Amerikaanse zakenbank Lehman Brothers failliet ging. “Anders dan in 2008 reageren bedrijven nu gestructureerder op de crisis. In feite zou het boekjaar 2011 met een stijging van 4 procent afgesloten moeten worden,” zei Boselli. Gaetano Marzotto, voorzitter van Pitti Immagine: “De eerste zes maanden waren opzienbarend voor de mode- en kledingsector met een stijging van 30 tot 40 procent.” Ook Azië, Rusland en de rijke olielanden deden het goed. “De Italiaanse situatie is zorgwekkender, ook vanwege een economische manoeuvre waardoor er minder geld zal worden uitgegeven.” Is er een recept om de moeilijkheden te overwinnen? Dat heeft Federico Zannini, CEO van Market Industrie, het bedrijf dat het door modebloggers bejubelde merk Jucca heeft opgezet: “Een joint venture aangaan met Italiaanse textielproducenten en de aandacht richten op een kwaliteitsproduct en scherpe prijzen.” Ermanno Scervino moet zich op het buitenland richten. Het modehuis verwacht het boekjaar af te sluiten met een omzet van 93 miljoen euro, waarvan 60 procent afkomstig is van de export. Het is geen toeval dat de collectie is geïnspireerd op reizen.
Trends
Auto
’s en zachtheid zijn de sleutelwoorden voor de lente/zomer collectie 2012 van Prada. Het merk sloot het semester af met een winst van 74,2 procent over 2010. De Duitse modeontwerper Philipp Plein heeft het rockimago van het merk versterkt door actrice Lindsay Lohan aan te trekken als ambassadrice. De collectie is een mix van leren jasjes en luchtige avondjurken. In de laatste modeshow van D&G zien we veel kleur en sjaals met bloemenprints. De show van de hoofdcollectie speelde zich af tegen een bijzonder decor waarvoor het ontwerpersduo een Zuid-Italiaans stadje had nagebouwd. De Piazza Sempione Capsule Collection van Tommaso Aquilano en Roberto Rimondi (die niet langer onder creatieve leiding van Ferré staan) was wit, zwart en sober. Onderzeeleven en sirenen bij Versace. Franjes, plissé en zachte pantalons bij Gucci. De Britse krant de Daily Telegraph had het modehuis ervan ´beschuldigd´ de Londense modeweek in een crisis te hebben gestort door de modellen eerder naar Milaan te halen voor een pre-casting. Het Franse modeconglomeraat Pinault-Printemps-Redoute (PPR) verklaarde dat er geen speciale eisen aan de castings waren gesteld.
Nieuw talent
Modebeurs Pitti Immagine heeft het project Not just a label opgestart, waarin acht jonge talentvolle ontwerpers worden geselecteerd op het internationale modeplatvorm www.notjustalabel.com . De creaties in organza van het Duitse merk
Howitzweissbach waren erg leuk. “We zouden het fijn vinden om hier onze kleding te
verkopen,” zei het creatieve duo Eva Howitz en Frieder Weissbach.