• Home
  • V1
  • Leads
  • MFW: sobere en ironische mannenmode

MFW: sobere en ironische mannenmode

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Mannenmode staat centraal op de catwalks van Milaan en in Fortezza da Basso in Florence tijdens de 81e editie van Pitti Uomo. Door de economische crisis is het klimaat van de modeweek aanzienlijk soberder, met minder evenementen en minder glamour.

Zaterdag en zondag waren er in Milaan, misschien door de kou, weinig mensen op straat en was er weinig verkeersdrukte. De modeweek werd ook gekenmerkt door de ‘ready-to-war’ tussen Frankrijk en Italië, om Suzy Menkes, moderedacteur van de International Herald Tribune, te citeren. En, na Bulgari, Moncler, Fendi, Emilio Pucci, Bottega Veneta en Gucci, spreekt ook het Italiaanse mannenmodemerk Brioni Frans, nu ze officieel aan portfolio van het Franse luxeconcern PPR zijn toegevoegd.

Economische cijfers
Volgens
schattingen van de Italiaanse brancheorganisatie Sistema moda Italia is de Italiaanse mannenmode na drie slechte jaren, eind 2011 teruggekomen met een positief resultaat. Het boekjaar 2011 wordt naar verwachting afgesloten met een gestegen omzet van 3,4 procent, iets minder dan 8,4 miljard euro.

De cijfers van Sistema moda Italia tonen echter duidelijk aan dat de dynamiek van de Italiaanse productie aanzienlijk is verslechterd, met als gevolg een verwachte daling van 8,9 procent op jaarbasis. De oorzaken moeten ook worden gezocht in de gestegen importwaarde als gevolg van hogere grondstofprijzen. Volgens Raffaello Napoleone, bestuursvoorzitter van Pitti Immagine, “hoeven we elkaar in dit land niets wijs te maken. “ Hij stelt: “We zitten in een moeilijke situatie. De consument is zeer terughoudend in zijn bestedingen en winkeliers hebben het enorm zwaar; ze zijn vaak gedwongen om betalingen uit te stellen en sommigen moeten sluiten.”

Pitti
De terugkeer van Valentino was een van de nieuwtjes op het Florentijnse modespektakel. Valentino’s collectie, ontworpen door Maria Grazia Chiuri en Pierpaolo Piccioli, is klassiek met pantalons met scherpe plooien en smokings.

Ook Napapijri maakte zijn rentree op modebeurs Pitti, met zo’n 1.100 exposanten. “Italië is de tweede markt na Duitsland en daarom hebben we besloten om hier terug te keren”, zei Andrea Cannelloni, vice presidenten general manager van Napapijri tegen FashionUnited.

Wat de bezoekersaantallen van deze Florentijnse beurs betreft: er werden ongeveer 7.400 buitenlandse bezoekers en circa 13.600 Italiaanse bezoekers geteld. Duitsland, Japan, Engeland, Amerika, China, Zuid-Korea en Turkije vormden de stuwende kracht in de vraag en compenseerden daarmee een aantal belangrijke dalingen, zoals van Spanje (bijna 200 minder kopers), Griekenland en Portugal.

De modeweek
Van de hallen van Pitti tot de catwalks van Milaan en de stands van White Dove; behalve de mannenmode voerde ook kunst de boventoon. Werk gecreëerd met en geïnspireerd op fietsen - misschien als alternatief voor de auto, gezien de hoge brandstofprijzen. Ook was er veel gebreide kleding te zien, bijvoorbeeld bij Nick Wooster voor Drumohr.

Op de catwalks van de Milanese mannenmodeweek, met in totaal 38 modeshows, was het jasje het meest gezien. Daarnaast viel het gevoel voor ironie op.

Bij Burberry Prorsum sloten de modellen met kleurige paraplu’s de show.

Prada had de meest glamourvolle modeshow. Adrien Brody, Jamie Bell, Willem Dafoe, Tim Roth, Gary Oldman, Emile Hirsch, Garrett Hedlund en de tweeling Alexandre en Victor Carril presenteerden een parodie op de garderobe van een hoge ambtenaar.

Bij Emporio Armani keerde echter de houtje-touwtjejas terug en in de collectie van Ermanno Scervino was gekookte stretchwol het meest gebruikte materiaal in jassen en de nauwsluitende, maar comfortabele kleding.

Van onze correspondent in Milaan

Foto klein: Emporio Armani Autumn/Winter 2012-2013
Foto groot: Ermanno Scervino en Prada Autumn/Winter 2012-2013

Klik hier voor meer video's van MFW.

Milaan Fashion Week
Milan
Milan Fashion Week
Pitti