• Home
  • V1
  • Leads
  • MFW: strijd om gunst van kopers en de pers

MFW: strijd om gunst van kopers en de pers

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Een patriottische Milaan Fashion Week die dit jaar samenviel met het 150 jarig bestaan van de Italiaanse natie en de Italiaanse driekleur een speels element vormde voor veel ontwerpers. Rocco Barocco opende zijn show zelfs met een plechtig

“Il canto degli italiani”, het Italiaanse volkslied. Wat betreft de steeds verfijnder wordende stoffen was het ook een innovatieve Milaan Fashion Week, verdeeld tussen het stadscentrum, waar bekende merken acte de présence gaven (72 shows met 62 presentaties voor 61 merken) en Tortona, de trendy mode- en designwijk van Milaan. En last but not least een optimistische Milaan Fashion Week, waar echter hier en daar nog onzekere geluiden te horen waren over hoe de modesector zich in de komende maanden zal ontwikkelen.

Daa

rnaast speelde de technologie tijdens de modeweek van Milaan een belangrijke rol. Tijdens de modeshow van Dolce & Gabbana waren er rechtstreekse en via Facebook doorgezonden commentaren te zien op het megascherm. Een daarvan was klaarblijkelijk afkomstig van Anna Wintour, hoofdredactrice van Vogue USA, vanuit het parterre op de eerste rij: “Schnell start the show” anders gezegd "Schiet op”. De strijd om behoud van marktaandelen en het veroveren van nieuwe marktaandelen speelt zich af via sociale netwerken. Het brengt een ‘democratisering’ van de mode met zich mee die meer vanuit economische dan vanuit ethische motieven wordt gedicteerd.

Ondanks de rijk aangeklede shows (met overdadig gebruik van Swarovsky kristallen op de kledingstukken), feesten zoals van het Engelse merk French Connection en concerten zoals het door Tod’s georganiseerde optreden van Duran Duran ter ere van Hogan, zouden de burgeroorlog in Libië en de onlusten in de Arabische landen een aanzienlijke impact kunnen hebben op de toekomst van de economie. Op langere termijn kunnen de opstanden echter een positief effect hebben als een dictatoriaal regiem ten val komt en een nieuw land zijn intrede doet op de vrije markt.

Volgens cijfers van de Italiaanse brancheorganisatie Sistema moda Italia vertoont de huidige omzet weer een lichte stijging. Volgens de schattingen is er een herstel van 2,6 procent dat overeenkomt met ongeveer 11,7 miljard euro. “Fundamenteel is het verlichten van de fiscale druk, het verlagen van de IRAP (regionale belasting op productieve activiteiten) en het garanderen van loonlijsten, evenals het stoppen van verspilling en bureaucratische kosten. Dit is op dit moment noodzakelijk om de opbrengsten van de sector weer omhoog te brengen”, aldus Gaetano Marzotto, voorzitter van Pitti Immagine en president-directeur van de vakbeurzen Touch! neoZone en cloudnine, die van
25 tot 27 februari in Milaan plaatsvonden.

Ondert

ussen lopen, sterker nog, hollen modeliefhebbers van de ene locatie naar de andere in een in tweeën verdeeld Milaan. Onder de zeilconstructie op het Domplein in het centrum van Milaan – waar toeristen en voorbijgangers vanuit de grote zijtent een blik kunnen werpen op de herfst/wintermode 2011-2012 – worden de modeshows gehouden en in de vitrines van de salons van Pitti Immagine en White aan de Via Tortona presenteren jonge ontwerpers hun collecties. Ook op de vierde editie van Mi Milano Prêt-à-porter zijn er nieuwe namen. Opvallend nieuw is bijvoorbeeld de romantische kleding, onschuldig maar sensueel, van Vivetta Ponti. Haar ontwerpen werden vorig jaar al gedragen door mode-icoon Peaches Geldof die dezer dagen als DJ in Milaan is voor de dubbele modeshow van Philipp Plein. De Duitse ontwerper toonde een collectie stijlvolle kleding met duistere gothic details die nergens anders dan in een ontwijde kerk kon worden gepresenteerd. Duister, zelfs inktzwart, zonder ook maar een streepje blauw – de favoriete kleur van Giorgio Armani – was het op de catwalk van Emporio. In een eenstemmig koor werd de effenheid van de kleding afgewisseld met de schittering van het fluweel.

De strenge, misschien zelfs te strenge collectie van Aquilano en Rimondi – de twee ontwerpers die de creatieve leiding vormen van modehuis Ferré (verkocht aan Paris Group) – is geïnspireerd op de projecten van de Amerikaanse architect Frank Lloyd Wright. Ahmed Sankari, vice-president van Paris Group, woonde de show bij en liet weten dat er op dit moment nog onzekerheid bestaat over het aanblijven van de twee creatieve directeurs. Ook de jasjes van Prada (het modehuis dat tussen juni en juli een beursgang wil maken in Hong Kong) waren geïnspireerd op de jaren 60. De nieuwe collectie van Roberta di Camerino wordt gekenmerkt door stijlkenmerken van de jaren 50 en Gucci kiest voor de jaren 70. Op de catwalk liepen modellen in bontmantels; kleurig, transparant, maar ook met mysterieuze, mannelijke accenten.

Van onze correspondent in Milaan

Foto 1: Emporio Armani
Foto 2: Peaches Geldof, dj bij Philipp Plein

Klik hier voor meer video's van MFW.

Emporio Armani
Milan Fashion Week
pittimmagine
roberta di camerino