Milieu vooral zaak voor consumenten
bezig met laden...
De rest van de uitstoot -het merendeel dus- wordt veroorzaakt door consumenten: Wassen, drogen en strijken blijken in principe schadelijker te zijn voor het milieu dan het weven, verven en naaien van het product. Consumenten kunnen de emissie terugdringen door hun wasmachine in te stellen op lage temperaturen, de machines economischer inrichten en minder vaak laten draaien.
Er is dus nog een hoop werk te verrichten voor consumenten. Uit het Duurzaamheidkompas #2 2009, een periodiek onderzoek naar duurzaamheidsthema’s, blijkt namelijk dat Nederlanders zich wel zorgen maken, maar er weinig acties aan verbinden. Zo is bijvoorbeeld slechts vier op de tien Nederlanders in staat om een duurzaam merk te noemen. Wanneer consumenten daartoe wél in staat zijn, dan zijn het geen kledingmerken die genoemd worden, maar bedrijven als Philips en Max Havelaar. Verden erkennen consumenten weliswaar dat zowel bedrijven als burgers in actie moeten komen, maar ze verwachten vooral van de overheid dat deze de verantwoordelijkheid neemt om voor oplossingen te zorgen. Het Duurzaamheidskompas werd uitgevoerd door MarketResponse en adviesbureau Schuttelaar & Partners.