• Home
  • V1
  • Leads
  • Milieu vooral zaak voor consumenten

Milieu vooral zaak voor consumenten

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Goed nieuws voor modebedrijven: Het zijn vooral de consumenten die ervoor kunnen zorgen dat de modebranche milieuvriendelijker wordt. Dat blijkt uit een onderzoek van de Duitse Otto-Group, die onder de vlag van het ministerie van Milieu

heeft meegewerkt aan een onderzoek van Systain Consulting over de CO2-uitstoot.

Uit gegevens die Systain verzamelde van leveranciers met fabrieken in Bangladesh, werd duidelijk dat een eenvoudige, witte longsleeve 10.75 kilo oplevert aan CO2 en andere schadelijke gassen. Het productieproces van een wit shirt veroorzaakt 3 kilo CO2-uitstoot. Binnen het productieproces leveren het spinnen en verven van de stof de meeste schadelijke gassen op. Daarom is een zwart shirt schadelijker voor het milieu dan een wit: Een donkergekleurd shirt is goed voor 3,4 kilo CO2. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, bleek het vervoeren van de kleding relatief helemaal niet zoveel vervuildende stoffen op te leveren. De CO2-uitstoot van de 35000 gereisde kilometers van Bangladesh naar Duitsland bedroeg maar 300 gram per shirt.

De rest van de uitstoot -het merendeel dus- wordt veroorzaakt door consumenten: Wassen, drogen en strijken blijken in principe schadelijker te zijn voor het milieu dan het weven, verven en naaien van het product. Consumenten kunnen de emissie terugdringen door hun wasmachine in te stellen op lage temperaturen, de machines economischer inrichten en minder vaak laten draaien.

Er is dus nog een hoop werk te verrichten voor consumenten. Uit het Duurzaamheidkompas #2 2009, een periodiek onderzoek naar duurzaamheidsthema’s, blijkt namelijk dat Nederlanders zich wel zorgen maken, maar er weinig acties aan verbinden. Zo is bijvoorbeeld slechts vier op de tien Nederlanders in staat om een duurzaam merk te noemen. Wanneer consumenten daartoe wél in staat zijn, dan zijn het geen kledingmerken die genoemd worden, maar bedrijven als Philips en Max Havelaar. Verden erkennen consumenten weliswaar dat zowel bedrijven als burgers in actie moeten komen, maar ze verwachten vooral van de overheid dat deze de verantwoordelijkheid neemt om voor oplossingen te zorgen. Het Duurzaamheidskompas werd uitgevoerd door MarketResponse en adviesbureau Schuttelaar & Partners.

duurzaamheidskompas
Milieu
MVO