• Home
  • V1
  • Leads
  • Minder omzet mode; herenmode presteert het best

Minder omzet mode; herenmode presteert het best

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

De modedetailhandel heeft in de eerste helft van dit jaar te kampen gehad met teruglopende omzet. Dat blijkt uit cijfers van CBW Mitex. In januari t/m juni 2011 is 6,1 procent minder omzet gegenereerd dan in dezelfde periode vorig jaar.

Hoewel het jaar veelbelovend begon met plussen in januari en februari, is de omzetontwikkeling sinds maart onder de nullijn gezakt.

Het segment damesmode kampt met de grootste verliezen. Waar in het eerste kwartaal nog een behapbare min van 1,5 procent werd geboekt, daalde de omzet in het tweede kwartaal naar -11,2 procent. Over de eerste zes maanden kwam de min uit op 7,2 procent, Goede tweede, in negatieve zin, is het segment baby- en kindermode. Hier liep de omzet in het tweede kwartaal met 8,1 procent terug en kwam uit op -5,5 procent in de eerste helft van het jaar. Ondernemers in bodyfashion werden geconfronteerd met sterk wisselende omzetmaanden, zegt CBW Mitex. In januari en mei werden plussen van respectievelijk 23 procent en 1 procent genoteerd, maar alle andere maanden eindigden negatief, waardoor de omzetachterstand na zes maanden is opgelopen tot -5,9 procent.

De branchevereniging signaleert dat vooral winkels in de Randstad moesten inleveren. Hier liep de omzet met 10,6 procent terug. In de drie noordelijke provincies bleef de omzetachterstand echter beperkt tot 3,5 procent.

Het best presteerden winkels in herenmode. De omzetdaling bleef na zes verkoopmaanden 2,6 procent achter op 2010 (-1,8 procent in het eerste kwartaal en -2,8 procent in het tweede kwartaal). Sabine Becker van CBW Mitex geeft drie mogelijke verklaringen: "We hebben gesignaleerd dat de herenmodezaken minder afhankelijk zijn geworden van de verkoop van kostuums. Die omzet is vervangen door gestegen uitgaven aan casual herenmode. Een tweede oorzaak ligt in het feit dat detaillisten in herenmode minder hebben ingekocht, hun voorraad is niet zo groot waardoor minder restanten in de uitverkoop zijn beland. Tenslotte denken wij dat de verkoop van mannenmode minder weersafhankelijk is geweest. Waar de verkoop van damesmode bijvoorbeeld wel sterk samenhangt met de weersomstandigheden, laten mannen zich bij hun aanschaffen niet beïnvloeden door het weer."

Jos Schomaker van Schomaker mannenmode (formeel, zeven vestigingen) en Friends (jeans en casual, vier vestigingen) heeft met zijn mannenmodewinkels gevestigd in Noord-Nederland het tij op twee gebieden mee. Hij bevestigt dat het afgelopen halfjaar naar tevredenheid is verlopen, "we staan zelfs in de plus". In de verklaringen van de brancheorganisatie kan Schomaker zich slechts ten dele vinden. "Pakken, colberts en overhemden doen bij ons niet onder voor de casual mode. De verkoop van jeans blijft zelfs enkele procenten achter bij de rest." Hij gelooft ook niet dat minder voorraad voordelig uitpakt. "Overvolle winkels worden door consumenten niet leuk gevonden, maar lege schappen ook niet. Zeker in het formele segment moet je voldoende voorraad hebben voor een compleet aanbod. Minder voorraad kan in mijn ogen nooit reden zijn voor meer omzet." Zelfs het weerargument gaat volgens hem slechts ten dele op. "Mooi weer werkt stimulerend in de damesmode, maar dat geldt in de mannenmode ook. Als het vroeg in het seizoen een beetje mooi weer is, gaan vrouwen los. Mannen zijn meer noodzakelijke kopers en kopen wat en wanneer zij het nodig hebben, zij wachten dus niet op verdere afprijzingen zoals vrouwen kunnen doen."

Het feit dat de omzet in de noordelijke provincies minder is achtergebleven begrijpt Schomaker, met filialen in onder meer Assen, Emmen, Veendam en Hoogeveen, wel. "In het westen worden de gevolgen van economische fluctuaties altijd sterker gevoeld dan bij ons. Hier worden dergelijke tendensen meestal afgevlakt. In de Randstad wordt het geld ook weer sneller uitgegeven en in het noorden zijn de spaarsaldi een stuk hoger. Dat is de aard van het volk."

CBW Mitex laat weten dat de moderetail focust op een verbetering in de tweede helft van het jaar. Jos Schomaker denkt dat er nog veel te verbeteren valt aan de beleving in stad en winkelstraat. Zelf heeft hij gemerkt dat de recente verbouwing van twee zaken ook een positief effect op de omzet heeft gehad. "En ik geloof dat een succesvolle zaak staat of valt met goed personeel. Zij brengen sfeer en zorgen voor klantenbinding. Dan denkt de klant vanzelf 'He, hier wil ik zijn'."

Esmerij van Loon

 

CBW Mitex
Mitex
Schomaker mannenmode