Detailhandelsconcern Hema meldt over boekjaar 2012 een lichte omzetstijging van 0,3 procent naar 1,15 miljard euro. De netto winst is bijna gehalveerd naar 6,4 miljoen tegen 11,4 miljoen in 2011. Topman Ronald van Zetten

toont zich tevreden: "Ik kan u vertellen dat wij het, ondanks een economisch moeilijk jaar, goed hebben gedaan."

Het bedrijfsresultaat is beïnvloed door 80,7 miljoen euro aan investeringen die het bedrijf afgelopen jaar heeft gedaan. Zo zijn er 37 nieuwe winkels geopend en 31 filialen ingrijpend verbouwd. Ook zijn grote uitgaven gedaan om de webwinkel te optimaliseren. Van Zetten: "Aan het einde van het financiële jaar 2012 hebben wij 638 winkels, waarvan 517 in Nederland en 121 internationaal." Daarnaast heeft Hema in afgelopen boekjaar 7,8 miljoen euro schuld afgelost.

Ook Hema heeft te kampen met de economische omstandigheden. Vooral het gedaalde consumentenvertrouwen en de toegenomen concurrentiedruk laten zich voelen. De BTW-verhoging per 1 oktober jl. zet de winstmarge van het concern onder druk. De operationele marge is in 2012 gedaald naar 12,3 procent, tegen 13,5 procent vorig jaar.

Van Zetten is trots dat het oerhollandse concern zowel door Nederlandse consumenten als in het buitenland wordt gewaardeerd en dat het marktaandeel van Hema blijft groeien. "Die waardering bleek eens te meer toen de Nederlandse consument Hema in 2012 opnieuw noemde als meest onmisbare merk." Dat was de vijfde keer op rij. Volgens de Hema-topman hebben consumenten in de huidige marktomstandigheden behoefte aan een winkel waarop ze kunnen vertrouwen. "Wij proberen elke dag opnieuw het dagelijks leven van onze klanten leuker en makkelijker te maken met bijzonder vormgegeven producten, van goede kwaliteit en met een lage prijs."

Hema is zich het afgelopen jaar meer gaan profileren op het gebied van beauty en fashion, omdat het bedrijf daar nog groeimogelijkheden ziet. De afdeling cosmetica is vernieuwd en er zijn twee zelfstandige beautyshops geopend in Amsterdam en in Haarlem. Sinds maart hangt de vernieuwde fast fashion collectie van Hema in de schappen. Een verstandige beslissing, zo zei retailadviseur en directeur van het Retail Management Center Huib Lubbers eerder tegen FashionUnited: "Hema is een van de weinige retailformules die het zowel op een heel klein als op een veel groter vloeroppervlak erg goed doet. Van oudsher is Hema category killer, dat wil zeggen de beste, in bijvoorbeeld rookworst en gebak, maar op het gebied van fashion heeft Hema zich nooit echt onderscheiden. Dat zij dat nu wel willen gaan doen, is een goede keuze."

Sinds 2007 is het concern eigendom van Lion Capital.

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN