• Home
  • V1
  • Leads
  • Missie van Berber Soepboer: consumenten laten nadenken

Missie van Berber Soepboer: consumenten laten nadenken

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Elsien Gringhuis, Iñiy Sanchez en Berber Soepboer doken in opdracht van Premsela, het Nederlands Instituut voor Design en Mode, achter de tekentafel. Maar eerst deden ze onderzoek naar duurzaamheid en mode. Het resultaat is te zien tijdens de

tentoonstelling A Fashion Odyssey, vanaf dit weekend in Eindhoven. Eerder was de expositie al één dag te bewonderen in Arnhem, tijdens de Mode Biennale, nu hebben bezoekers tot 20 mei de tijd. Berber Soepboer vertelt aan FashionUnited over haar project, gebaseerd op streekdracht.

Kritisch

zijn, over waarom je een tomaat uit Spanje eet. En nadenken of het normaal is om altijd maar de verwarming en het licht aan te hebben in huis. Berber Soepboer wil consumenten bewust maken van hun keuzes. Ook in de mode, want als ontwerper voelt ze de missie om het productieproces van kleding aan te pakken, wat alleen kan als consumenten betere afwegingen maken. “Tuurlijk kun je ook best naar de andere kant van de wereld vliegen voor twee dagen, maar dan moet je er wel over nagedacht hebben,” zegt ze.

Commerciële bedrijven besteden al steeds meer aandacht aan duurzaamheid – zoals C&A dat in 2020 enkel nog duurzaam katoen wil gebruiken en H&M dat afgelopen week met een rapport kwam waarin staat dat het bedrijf de grootste gebruiker is van biologisch gecertificeerd katoen – maar volgens Soepboer gebeurt dit vooral omdat het ‘in’ is. “Terwijl ik vind dat je het niet voor het geld moet doen, maar vanuit de achterliggende gedachte,” vertelt ze. “Dat is niet alleen beter voor het milieu, het heeft voor consumenten ook een meerwaarde: het voelt prettiger aan en gaat langer mee.”

Voor A Fashion Odyssey, vanaf dit weekend te zien in Eindhoven, vroeg Soepboer zich af hoe ze consumenten nou bewust kon maken van duurzaamheid in de mode. Het werd een collectie geïnspireerd op streekdracht. “Met Elsien Gringhuyis en Iñiy Sanchez ben ik naar het Openluchtmuseum gegaan in Arnhem, waar ze de grootste collectie hebben in streekdracht. Het viel me op hoe duurzaam mode was in de tijd dat streekdracht nog veel werd gedragen. Het was sowieso op maat gemaakt, en mensen deden er heel lang mee en waren er zuinig op. Als je ergens uitgegroeid was, werden stoffen hergebruikt.”

Ze maakte vierkante doeken, met verschillende prints. Consumenten kunnen de doeken zo vouwen dat er iedere keer een ander item te voorschijn komt, waardoor ze er minder snel op uitgekeken zijn. De prints hebben een betekenis, en refereren aan verschillende onderdelen van het productieproces. Wie iets koopt krijgt een folder met uitleg. Kopen kan echter nog niet. “Het is nu alleen te zien op de tentoonstelling. Ik heb het plan om het in productie te nemen, maar nog geen budget.”

Werk van Soepboer is momenteel ook te zien in het Gorcums Museum, tot en met 22 april. Het gaat hier om werk in samenwerking met Anne Stooker, waarmee Soepboer het duo Soepboer & Stooker vormt. Berber Soepboer en Anne Stooker leerden elkaar kennen op de Gerrit Rietveld Academie waar ze mode studeerden. In 2009 begonnen zij hun samenwerking met de winkel annex atelier annex galerie Soepboer & Stooker aan de Overtoom in Amsterdam.


A Fashion Odyssey
Berber Soepboer
Premsela
Soepboer
Soepboer en Stooker
Soepboer & Stooker