• Home
  • V1
  • Leads
  • Mkb opent kredietcrisis-helpdesk

Mkb opent kredietcrisis-helpdesk

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mkb-Nederland heeft een helpdesk geopend waar ondernemers terecht kunnen met vragen over de kredietcrisis. De desk is ondergebracht bij de Mkb Servicedesk, de website van de ondernemersorganisatie die kleine en middelgrote bedrijven op verschillende terreinen

van antwoorden en advies voorziet.

De dienst werd begin deze maand in het leven geroepen omdat Mkb-Nederland merkte dat het aantal telefoontjes van verontruste ondernemers toenam. Volgens Willem Overbosch, directeur van de Mkb Servicedesk is het al maanden drukker op de website van de Mkb Servicedesk. Ook het soort vragen is veranderd:"Uit de toename van bijna 20 procent in het aantal bezoekers op onze website en deze vragen blijkt dat Mkb'ers zich informeren over de huidige financiële situatie en zich voorbereiden op de gevolgen hiervan op hun bedrijf," zegt hij. "Ondernemers willen niet verrast worden en roepen op tijd om hulp of advies zodat ze zich kunnen voorbereiden op uitdagende tijden." Volgens een vrijdag gepubliceerd conjunctuurbericht van het CBS groeit de economie minder snel. In het derde kwartaal groeide de economie met 1,8 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dit is bijna een halvering in vergelijking met de groei in het eerste halfjaar. Ten opzichte van een kwartaal eerder groeide de Nederlandse economie niet. Het was het tweede kwartaal op rij met een nulgroei.

Ook het consumentenvertrouwen nam in november licht af. De indicator zakte van -27 naar -29. Het vertrouwen van producenten in de industrie nam af van -6,1 tot -9,1. De stemming onder de zakelijke dienstverleners verslechterde eveneens enigszins.

Overbosch verwacht dan ook voorlopig geen daling in het websitebezoek of in het volume van vragen van ondernemers. "De berichtenstroom vanuit de nieuwsmedia rond de economische ontwikkelingen en het regelmatig ingrijpen van de overheid zorgen ervoor dat de kredietcrisis en de gevolgen ervan op ondernemers een hot topic blijft."

De vijf meest gestelde vragen aan MKB Servicedesk:

1. Hoe kom ik aan financiering? Kom ik in aanmerking voor borgstellingskrediet?

2. Hoe kom ik onder mijn huurcontract uit?

3. Mijn verhuurder verhoogt de huur met xprocent. Wat kan ik hiertegen doen?

4. Vragen over aanbestedingen van de overheid

5. Hoe ga ik om met bedrijfsbeëindiging door faillissement of verkoop van het bedrijf?

www.mkbservicedesk.nl