Mode als statement tegen geweld
bezig met laden...
"Ik ben een fotograaf. Het enige medium waarmee ik kan communiceren is een foto. Voor mij is het simpel, het is kunst," zegt hij tegen Buzzfeed. Hoewel het model luxe kleding draagt, vindt Shetye niet dat hij het misbruik verheerlijkt. "Dit is gewoon een manier om het onderwerp onder de aandacht te brengen. Ik ben onderdeel van een maatschappij waarin dit mijn moeder, vriendin of mijn zus ook kan overkomen. Mijn boodschap is dat het niet uitmaakt wie het meisje is, het is niet afhankelijk van een sociale klasse, dit kan iedereen overkomen." Hij benadrukt ook dat de modemerken niets te maken hebben met de shoot, genaamd The Wrong Turn.
Fotograaf wordt beschuldigd van glamorizing geweld tegen vrouwen
Het is niet voor het eerst dat serieuze onderwerpen aan bod komen in modefoto's. Onlangs was de Italiaanse Vogue in het nieuws. Het modemagazine had een fotoreportage gemaakt over huiselijk geweld. Vogue zou mishandeling 'glamorizen', maar volgens hoofdredacteur Franca Sozzani, moesten de beelden juist mensen wakker schudden. "Het is niet de bedoeling om te shockeren, maar om het bewustzijn te vergroten," aldus Sozzani. Ook zei ze: "Het maakt niet uit dat we opschudding veroorzaken of dat we worden beschuldigd alles te doen voor verkoopcijfers, het gaat om alle vrouwen die dagelijks te maken hebben met huiselijk geweld."
Leuk en aardig dat politieke bewustzijn, maar geweld wordt wel gebruikt om de aandacht te vestigen op de producten die staan afgebeeld op de foto's, schreef Style.com in april dit jaar. In de shoot van Vogue, genaamd Horror Movie, liggen modellen levenloos in plasjes bloed, gekleed in items van Alexander Wang, Marc Jacobs en Moschino. Bovendien zijn de beelden zo betoverend dat ze ongevoelig lijken.
Foto's: The wrong turn van Raj Shetye en Horror Movie in Vogue Italia