• Home
  • V1
  • Leads
  • Mode en merchandise Olympische Spelen in opspraak

Mode en merchandise Olympische Spelen in opspraak

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Na kritiek over de werkomstandigheden in Cambodjaanse kledingfabrieken, komen verschillende modemerken opnieuw in opspraak. Fabrieksarbeiders in Bangladesh van Nike, Puma en Adidas zouden worden mishandeld en uitgebuit,

volgens onderzoek door The Observer. Ook de Play Fair Campagne publiceerde een rapport over de uitbuiting van arbeiders. In beide gevallen gaat het om producten voor de Londense Olympische Spelen.

Puma sponsort diverse nationale teams voor de Olympische Spelen dit jaar, ook de Jamaicaanse sprinter Usain Bolt draagt de kleding van het Duitse sportmerk. Nike sponsort onder andere Duitsland en Rusland. Adidas kleedt het Britse team, plus alle medewerkers van de Spelen. Samen met War on Want, een Engelse organisatie, ging de Britse krant the Observer op onderzoek uit in de fabrieken van de sportmerken. Volgens de onderzoekers worden de fabrieksarbeiders seksueel geïntimideerd, geslagen en uitgescholden. Gedwongen en onbetaald overwerk is ook niet ongewoon.

Volgens the Observer wordt in de fabrieken van Puma tweederde van de arbeiders mishandeld. Puma laat weten dat één fabriek waarover wordt gesproken in het onderzoek, geen leverancier is voor het merk. In één fabriek werd inderdaad meer overgewerkt dan de afspraak was. Ook bleek een chemische store manager niet in staat chemische veiligheidsvoorschriften te lezen en te interpreteren en ontbrak een EHBO-doos. Maar: het management verstrekt de doos indien nodig en het personeel zal een chemische veiligheidstraining krijgen. Ook geeft Puma aan overuren te gaan beperken in de toekomst. Van mishandeling heeft het sportmerk tijdens controles nooit iets gemerkt. In een verklaring laat het bedrijf weten verschillende gesprekken te hebben gehad met de medewerkers. “Tijdens de controles hebben we met vrouwelijke medewerkers gesproken, zonder dat het management hierbij aanwezig was. Tot nu toe heeft geen enkele medewerker mishandeling of seksuele intimidatie gemeld.”

‘Geen enkele medewerker heeft mishandeling gemeld’

Maar of de medewerkers tijdens de audits de waarheid vertellen is volgens een ander rapport, ‘Toying with Workers Rights’, van de Play Fair Campagne, de vraag. Zo zouden arbeiders worden omgekocht of bedreigd om controleurs te misleiden. Arbeiders vreesden dat als zij de auditors de waarheid zouden vertellen ze hun baan kwijt zouden raken.

In het rapport van de Play Fair Campagne, staat dat bij het produceren van merchandise producten voor de Olympische Spelen, sprake is van kinderarbeid, overwerk tot 100 uur per maand, hongerlonen en onveilige arbeidsomstandigheden. Het gaat onder andere om een fabriek in China, waar waar Olympische buttons en pluche mascottes worden gemaakt. Dominique Muller, van de Clean Clothes Campaign: “Het Internationaal Olympisch Comité moet een duidelijk signaal geven aan de toekomstige gastlanden, dat uitbuiting niet acceptabel is. Het IOC heeft tot nu toe elke stap om betere arbeidsomstandigheden voor de arbeiders te creëren tegengehouden, dat moet stoppen.” Het Londens Organiserend Comité voor de Olympische Spelen en de Paralympische Spelen heeft wel toegezegd ervoor te zorgen dat de rechten van de arbeiders die producten voor de Spelen maken gerespecteerd worden.

Adidas
Clean ClothesCampaign
Nike
Olympische Spelen
Puma
Schone Kleren Campagne