Mode heeft prominentere plek op brillenbeurs Silmo
bezig met laden...
Behalve
Optiekbranche zit vol kansen
Het grootse bedrijf uit de branche voor brilmonturen is niet aanwezig op de 74 jaar oude beurs. Het gaat om Luxottica, het bedrijf dat oogmode produceert voor grote merken als Versace, Burberry en Prada. "Tot zes jaar geleden waren ze hier met een huge stand," zegt Lenoir. "Het waren gouden tijden, totdat de crisis insloeg. Ze stopten compleet met exposeren op beurzen. Ja, we zouden Luxottica graag terug willen, maar niet meer zoals vroeger. Het gaat voor merken nu meer om het laten zien van het imago en minder om orders schrijven. Marcolin, een andere grote speler, is gelukkig wel terug gekomen."Lenoir mag niet klagen. Momenteel is de markt nog ongunstig, maar de toekomst oogt rooskleuriger. Zo is de vergrijzing een goede ontwikkeling voor opticiens en producenten van brillen. "Wie oud wordt, heeft een bril nodig. Bovendien is er veel innovatie op het gebied van brillen. Denk maar aan de Google-glass. Een bril kan in de toekomst wel eens een nieuw communicatiemiddel worden, met ingebouwde camera." Op Silmo zijn momenteel nog geen technologische hoogstandjes te vinden. "Misschien volgend jaar."
Innovatieve monturen op Silmo
Toch toont een aantal merken innovatieve brillen op Silmo. Zoals Babiators, een bij celebritys populair merk met onbreekbare en buigzame zonnebrillen voor kinderen. Op een poster voor de stand staat actrice Sarah Jessica Parker afgebeeld. Haar dochter draagt een Babiators. Het merk gelooft heilig in de claim dat de brillen niet kapot te krijgen zijn. Ouders ontvangen daarom een nieuwe bril als hun kindje het oude montuur heeft gesloopt. Volgens Shannon Turner, director, optical sales & operations, gebeurt dat zelden. "We kregen eens een verzoek van een moeder. Zij was over de bril heen gereden met haar bestelwagen." Een kauwende peuter is ook geen probleem, de monturen zijn gemaakt van BPA vrije materialen.Een noviteit
Turner en Van Neck zijn positief over Silmo. De Amerikaanse Turner had de Parijse beurs veel kleiner verwacht. De oprichtster van Tiara Sunglasses noemt de beursdagen ‘vruchtbaar’. “We hebben veel contacten opgedaan. Onze buren hier willen ons zelfs helpen om voet aan de grond te krijgen in de Verenigde Staten. De komende tijd moet blijken hoeveel orders we krijgen.”
En hoeveel brillen heeft Lenoir zelf? "Dat zeg ik nooit, want ik schaam me diep. Het is er maar één."
Yasmine Esser