• Home
  • V1
  • Leads
  • Mode heeft prominentere plek op brillenbeurs Silmo

Mode heeft prominentere plek op brillenbeurs Silmo

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Viktor & Rolf, G-star en Stella McCartney. Allemaal lanceerden ze dit jaar een brillencollectie. Het is geen nieuwe tendens dat modemerken hun grenzen verleggen naar oogmode, blijkt op de Parijse brillenbeurs Silmo.

"De eerste licentie van een groot modehuis was van Yves Saint Laurent, in de jaren tachtig. Nu lanceren bedrijven al een brillenlijn als ze maar een beetje bekend zijn," zegt beursmanager Eric Lenoir.

Behalve

voor monturen kunnen opticiens op Silmo terecht voor apparatuur voor oogmetingen. Volgens beursmanager Eric Lenoir is het belangrijk dat het event zo breed is opgezet. Al wordt mode wel belangrijker. Zo is er voor het eerst een catwalk; een rij paspoppen met monturen. Op de beurs, die plaatsvond van 26 tot en met 29 september, is ook een inspiratiehoek, waar inkopers en ondernemers zien welke kleding bij welk montuur past. Lenoir: "Brillen worden meer als schoenen. Consumenten dragen al lang niet meer alleen een bril, omdat hun ogen slecht zijn. Ze hebben een bril voor een feestje, voor sport, voor werk."

Optiekbranche zit vol kansen

Het grootse bedrijf uit de branche voor brilmonturen is niet aanwezig op de 74 jaar oude beurs. Het gaat om Luxottica, het bedrijf dat oogmode produceert voor grote merken als Versace, Burberry en Prada. "Tot zes jaar geleden waren ze hier met een huge stand," zegt Lenoir. "Het waren gouden tijden, totdat de crisis insloeg. Ze stopten compleet met exposeren op beurzen. Ja, we zouden Luxottica graag terug willen, maar niet meer zoals vroeger. Het gaat voor merken nu meer om het laten zien van het imago en minder om orders schrijven. Marcolin, een andere grote speler, is gelukkig wel terug gekomen."

Lenoir mag niet klagen. Momenteel is de markt nog ongunstig, maar de toekomst oogt rooskleuriger. Zo is de vergrijzing een goede ontwikkeling voor opticiens en producenten van brillen. "Wie oud wordt, heeft een bril nodig. Bovendien is er veel innovatie op het gebied van brillen. Denk maar aan de Google-glass. Een bril kan in de toekomst wel eens een nieuw communicatiemiddel worden, met ingebouwde camera." Op Silmo zijn momenteel nog geen technologische hoogstandjes te vinden. "Misschien volgend jaar."

Innovatieve monturen op Silmo

Toch toont een aantal merken innovatieve brillen op Silmo. Zoals Babiators, een bij celebritys populair merk met onbreekbare en buigzame zonnebrillen voor kinderen. Op een poster voor de stand staat actrice Sarah Jessica Parker afgebeeld. Haar dochter draagt een Babiators. Het merk gelooft heilig in de claim dat de brillen niet kapot te krijgen zijn. Ouders ontvangen daarom een nieuwe bril als hun kindje het oude montuur heeft gesloopt. Volgens Shannon Turner, director, optical sales & operations, gebeurt dat zelden. "We kregen eens een verzoek van een moeder. Zij was over de bril heen gereden met haar bestelwagen." Een kauwende peuter is ook geen probleem, de monturen zijn gemaakt van BPA vrije materialen.

Een noviteit

uit Nederland is de Tiara Sunglasses. Het brillenmontuur is bevestigd aan een soort haarband, waardoor de bril gemakkelijk in het haar valt te schuiven. Handig voor sporters, meent bedenker Pauline van Neck. Maar ze bedacht het model eigenlijk voor haar zoontje. "Vier jaar geleden wilde hij lang haar. Ik was geen fan," lacht ze. "Als hij uit school kwam en zijn zonnebril in zijn haar had gehad, stond het alle kanten op. Ik besloot te knutselen en presenteerde het als haaraccessoire voor jongens bij tv-programma Het Beste Idee van Nederland. Ik kwam tot de tweede ronde en besloot naar Poloroid te gaan. Het bedrijf zag er potentie in, maar vond het uiteindelijk te duur om te produceren." Ze besloot de bril daarom zelf op de markt te zetten, samen met een vriend die haar aan een startkapitaal hielp. De ambities zijn groot. "Als het aanslaat denk ik ook aan leesbrillen en brillen met gepolariseerde glazen."

Turner en Van Neck zijn positief over Silmo. De Amerikaanse Turner had de Parijse beurs veel kleiner verwacht. De oprichtster van Tiara Sunglasses noemt de beursdagen ‘vruchtbaar’. “We hebben veel contacten opgedaan. Onze buren hier willen ons zelfs helpen om voet aan de grond te krijgen in de Verenigde Staten. De komende tijd moet blijken hoeveel orders we krijgen.”

En hoeveel brillen heeft Lenoir zelf? "Dat zeg ik nooit, want ik schaam me diep. Het is er maar één."

Yasmine Esser

Silmo