Uit onderzoek van de Britse warenhuisketen Debenhams blijkt dat tijdens het winkelen mannen gevoeliger zijn voor lingerie dan voor gadgets. Vrouwenharten gaan letterlijk het snelst kloppen van een mooie jurk. Debenhams stuurde duizendproefpersonen van tussen de 20 en 40 jaar met een hartmonitor de winkel in. Bij het zien van lingerie klopten de mannenharten met 118 slagen per minuut, terwijl op de elektronica-afdeling een hartslag van 'slechts' 105 slagen per minuut werd geregistreerd. Dat is wel nog altijd een stuk hoger dan het gemiddelde van 72 slagen per minuut.
De vrouwen die deelnamen aan het onderzoek, reageerden vooral op mooie jurken. In dat geval ging hun hartslag van 74 direct naar 120 slagen per minuut. Voor vrouwen is winkelen sowieso een geheel andere ervaring dan voor mannen. Volgens het onderzoek komen de vrouwen meteen in een 'emotionele achtbaan' zodra ze de winkel instappen, terwijl mannen puur gericht zijn op het sluiten van de deal en pas bij het afrekenen de meest emotionele reactie tonen.
Eerder deze maand publiceerden onderzoekers van de Universiteit van Michigan al in het wetenschappelijk tijdschrift Social, Evolutionary and Cultural Psychology. over de verschillen in winkelgedrag tussen mannen en vrouwen. Volgens dat artikel zijn de verschillende winkelmethoden tussen de seksen terug te voeren op de oertijd. Mannen zouden zich meer als jager gedragen in winkelcentra, terwijl het gedrag van vrouwen vooral wordt bepaald door hun evolutionaire achtergrond als verzamelaar. Mannen willen daarom meteen met een product van hun keuze naar huis. Vrouwen onthouden wat er waar te koop is en bepalen later wat de beste keuze is. In dit onderzoek
werden ruim 400 mannelijke en vrouwelijke proefpersonen over hun
winkelgedrag ondervraagd.