Mode on-Nederlands gevierd op Fashion’s Night Out
bezig met laden...
“Oeps.”
De vraag of ze het niet eng vindt om haar kostbare sieraden af te staan voor de foto’s, wuift Van de Velden weg. “Ik vind heel leuk om te zien hoe iedereen er mee omgaat, maar ik heb natuurlijk liever niet dat het op de grond valt,” lacht de ontwerpster, die direct enthousiast was toen zij hoorde dat het succesvolle Amerikaanse modefeest ook naar Amsterdam zou komen. “In Amerika is het een van de leukste avonden van het jaar en ik vind het te gek dat het nu ook in Nederland wordt georganiseerd. We wilden vrouwen de mogelijkheid geven om ontwerpen te dragen die zij normaal gesproken alleen op de catwalk zien.”
Even verderop worden vrouwen in de beroemde hakken van Jan Taminiau gehesen. Twee man personeel staat klaar om hen te begeleiden bij het aantrekken van het dertig centimeter hoge schoeisel zonder hak. De vrouwen worden één-voor-één door de ontwerper en zijn assistent ondersteund tijdens een loopje over de catwalk. “Ze lopen eigenlijk best lekker,” zegt een vrouw tegen de couturier terwijl ze over de catwalk paradeert. Enkele ogenblikken later houdt de meterslange rij zijn adem in wanneer een andere vrouw van de catwalk dreigt te vallen, maar Taminiau en zijn assistent weten haar op te vangen.
Naast een fotoshoot bijwonen van Iris van Herpen, dansen in de silent disco van Marga Weimans en een T-shirt laten customizen door Avelons Erik Frenken is er in de Bijenkorf ook ieder uur een modeshow. Buiten loopt er een fanfare rond en de etalages, natuurlijk ingericht door Vogue, zijn letterlijk tot leven gekomen; een model kamt de haren van een paard en een ander is bezig een stapel kleding te vouwen. Na een taxirit met de gratis Moët Chandon TukTuk of de nieuwe Mercedes Benz A-klasse richting de P.C. Hooftstraat, blijkt dat honderden mensen in de rij staan om Viktor & Rolf te ontmoeten in het restaurant van het Stedelijk Museum. Via social media laten verschillende fans weten een kleine twee uur in de rij te hebben gestaan om vereeuwigd te worden met het modeduo.
In de P.C. Hooftstraat zijn tientallen feestjes. Michael Kors viert de opening van zijn nieuwste winkel, Louis Vuitton staat in het teken van de samenwerking met de Japanse kunstenares Yajoi Kusama en in de Chanel winkel wordt een nieuwe lipstick gepresenteerd. Maar het drukst is het op de hoek van de P.C. en de Van Baerlestraat bij Azzuro. Speciaal voor de gelegenheid stelt de winkel exclusieve showpieces van Alexander McQueen en Dolce & Gabbana tentoon in de etalages en saxofonist Candy Dulfer treedt op.
Volgens eigenaar Edward de Jonge Urbach is het doel van Fashion’s Night Out, dat Anna Wintour in 2009 bedacht om het consumentenvertrouwen in mode te herwinnen en de economische impact in de mode- en retailindustrie te vergroten, geslaagd. “Het is de naam Vogue die consumenten aantrekt om in deze tijd van crisis wel geld uit te geven,” aldus de ondernemer. Persoonlijk is hij ook blij dat hij samen met andere ondernemers de straat van een andere kant kan laten zien. “Het is natuurlijk altijd afwachten hoe het in Nederland aanslaat, maar het is ontzettend leuk om mensen zo over straat te zien flaneren met een glaasje champagne. Als buurt kunnen we vanavond ook laten zien dat we toegankelijk zijn. Dat er niet alleen dure merken worden verkocht en er niet alleen rijke mensen komen,” aldus De Jonge Urbach.
Vogue Fashion’s Night Out wordt in 23 landen gevierd. Het evenement was gratis toegankelijk op vertoon van het septembernummer van het modetijdschrift. In Amsterdam vond de modeavond dit jaar voor het eerst plaats nu Nederland sinds maart een eigen Vogue heeft. Fashion’s Night Out moet ook in Nederland een jaarlijks terugkerend evenement worden.
Stephanie BroekFoto's: Vogue hoofdredacteur Karin Swerink bij de Bijenkorf, met ontwerper Jan Taminiau en met Viktor & Rolf. - RVDA via Vogue.nl