Mode ten tijde van Instagram

Digitale communicatie voor merken zou op het gebied van sociaal netwerken makkelijk omgedoopt kunnen worden tot mode ten tijde van Instagram. Geen enkel ander platform heeft de aandacht van de industrie dusdanig gegrepen als de foto- en videoboodschappendienst.

Zelfs fashion week heeft een ware revolutie doorgemaakt met de eigenzinnige vierkante Instagram foto's. De wereld hoeft niet meer drie maanden te wachten op beelden van de catwalk. Mode wordt nu in 'real time' verslagen. De eerste blik wordt via Twitter, Instagram, Facebook en andere online platforms gedeeld met de massa.

Mode ten tijde van InstagramMaar terwijl Tumblr een nicheplatform is gebleven, heeft Instagram een heel ander niveau bereikt met een publiek van 200 miljoen actieve gebruikers per maand. Iedereen kan een foto uploaden, en tijdens fashion week betekent dat 'real-time' verslag van achter de schermen tijdens haar en make-up, interviews met ontwerpers, de aankomst van de voorste rij, de catwalkshow zelf en alle drukte en furore eromheen. Iedereen met een uitnodiging kan tegenwoordig fashion week verslaan.

Digitale media veranderd manier van kledingpresentatie

Digitale media veranderen de manier waarop kleding gepresenteerd en zelfs ontworpen wordt. Met de opkomst van modeshows als een sociaal evenement dat gedeeld wordt met het publiek, wordt de manier waarop wij mode gepresenteerd krijgen aangepast aan een smart-phone of ander twee-dimensionaal scherm.

Alexander Wang vertelde de New York Times dat de komst van digitale media mode fundamenteel heeft veranderd. "De manier waarop we het fotograferen, het presenteren en waarop we de kleren maken en ontwerpen is veranderd." Sommige merken geven zelfs opdracht om hun modeshows met een iPhone te laten filmen. Anderen, zoals Tommy Hilfiger, hebben digitale mediabureaus aangenomen om ieder aspect van de show op Instagram te zetten. Dit om de complete sociale ervaring te bieden en daarmee de competitie vooruit te zijn en digitaal relevant te blijven.

Maar ondanks de ogenschijnlijke toegankelijkheid van de modebranche, blijft de illusie redelijk intact. De gemiddelde consument zal nooit een modeshow van Chanel of een presentatie van Céline bijwonen, ondanks de beschikbaarheid van foto's ervan. De ontwerpers en designers realiseren zich echter dat zij een nieuw soort consument kunnen bereiken als ze beperkte toegang tot hun modehuis toestaan.

Mode ten tijde van InstagramTerwijl merken hun eigen mediakanalen kunnen bepalen, creëren platforms zoals Instagram een unieke gedeelde ervaring voor zowel de modebranche als diens volgers. Modeshows zijn niet alleen gemaakt op indruk te maken op de aanwezigen, maar ook op hun volgers.

De aandacht voor digitaal wordt niet alleen beperkt tot de catwalk en de coulissen. Ook de ontwerpen worden erdoor beïnvloed. Tiziana Cardini, modedirectrice van de Milanese warenhuisketen La Rinascente en redactrice bij Vogue Italia, merkte de veranderingen op.

"Mode is twee-dimensionaal geworden," zegt zij. "Het is gewoon plat. Ik zie dat ontwerpers, vooral jonge ontwerpers, de vormen en volumes op een totaal andere manier bekijken. Ook de kleuren. Ik denk dat ze veel meer aandacht besteden aan hoe een outfit het beste tot zijn recht komt op een foto." Op de de vraag waarom, antwoordt zij: "Het is ongetwijfeld het internet die de verandering teweeg heeft gebracht."

Tekst: Don-Alvin Adegeest voor FashionUnited.co.uk

Vertaling en bewerking: Wendela van den Broek

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN