Modewinkels staan bovenaan in de top 5 van winkels die het meeste gebruik maken van de opvangregeling Slachtofferhulp Detailhandel, een dienst van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD). Dat blijkt uit het onderzoek dat de organisatieernaar heeft gedaan. De schade die een overval kan veroorzaken bij zowel ondernemers als werknemers, wordt -volgens Hendrik-Jan Kaptein, hoofd projectteam Stop Winkelcriminaliteit van het HBD- nog vaak ernstig onderschat. Bovendien is te weinig bekend dat met een adequate eerste opvang die schade juist enorm beperkt blijft. Kaptein: “Eigen onderzoek toont aan, dat mensen die goed zijn opgevangen veel minder problemen ondervinden op de langere termijn dan wanneer je niets doet.”
Dat was de reden dat het HBD begin 2006 begon met de gratis opvangregeling voor winkeleigenaren en medewerkers die te maken hebben gehad met een overval of andere vormen van geweld tijdens het werk. Kaptein roept op om vooral van de regeling gebruik te maken: “De ervaringen tot nu toe geven daar alle aanleiding toe. Voor een medewerker die te maken heeft gekregen met agressie of geweld en die zonder opvang thuis blijft, wordt de drempel om weer aan het werk te gaan met de dag hoger. Onder begeleiding de volgende dag weer aan het werk gaan, is dus heel belangrijk voor het welzijn van de medewerker.”
Hij wijst erop dat werkgevers in belangrijke mate verantwoordelijk worden gehouden voor goed beleid op dit punt, inclusief een regeling voor de opvang van getroffen medewerkers. Zo eisen de Arbowet en het Burgerlijk Wetboek dat de werkgever ervoor zorgt dat de werknemer zoveel mogelijk wordt beschermd tegen agressie en geweld en de nadelige gevolgen daarvan.
Dat modezaken het veelvuldigst een beroep doen, wil niet zeggen dat deze ondernemingen ook het meest te maken krijgen met geweld: in de lijst met overvalrisico bungelt de modebranche met een risico van 0,6 procent vrij onderaan in de lijst. Het grootste risico lopen videotheken; zij hebben een kans van 6 procent op een overval. De oorzaak van de hoge hulpvraag van modezaken is volgens het HBD vooral te danken aan de goede informatie die detaillisten in deze branche tot hun beschikking hebben.