Modebloggers in huid van winkeliers met eigen webshop
bezig met laden...
Het be
Ook heeft Nooshin haar eigen webshop geopend via Tictail, een platform waarop iedereen eenvoudig een eigen internetwinkel kan beginnen. Ze verkoopt persoonlijke kledingstukken. “Het zijn stukken die ik al jaren heb of die ik impulsief heb gekocht en die niet meer ‘mij’ zijn,” zegt ze. “Ik besloot mijn garderobe online te zetten na de eerste sale van NSMBL. Ik had nog zoveel kleding over. En niet alle lezers wonen natuurlijk in Amsterdam, waar het evenement was.”
Bloggers van CreatorsofDesire.com startten nieuwe webshop
Het is niet voor het eerst dat modebloggers in de huid van retailers kruipen. De fashionista’s van het platform CreatorsofDesire.com startten in 2011 al een eigen webshop. Niet met hun eigen kleding, maar met collecties van jonge ontwerpers. Inmiddels staat de shop on hold vertelt Anouk Bos, initiatiefnemer van CreatorsofDesire.com. “Binnenkort starten we met een nieuw concept. We gaan in onze webwinkel samenwerkingen aan met grote webshops. Onze bloggers maken de selectie van musthaves en zo is het voor de consument makkelijker shoppen in een overvolle markt aan online producten. Wij ontvangen een vaste prijs voor promotie, samen met een commissie per verkocht artikel. We doen dit omdat er een grote vraag is vanuit online winkels naar content.”Eerder lanceerden de bloggers Andy Torres, Chiara Ferragni en Carolina Engman al een webshop. Onder de naam Werelse brachten de drie dames uit Amsterdam, Milaan en Stockholm kledingstukken geïnspireerd op hun persoonlijke stijl en belevenissen. Inmiddels is er online niets meer terug te vinden over Werelse. Andy Torres is aan het reizen voor haar blog en heeft geen tijd om uitleg te geven.
Webshops van bloggers: concurrentie voor modewinkels?
In de Verenigde Staten zijn volgens Nooshin een aantal bloggers met een grote webshop. “Ze hebben een distributienetwerk, inkoopmensen en klantenservice. Dat is nog niet het geval in Nederland. De meeste bloggers doen dit als hobby.” Winkeliers hoeven de modeliefhebbers met een eigen online winkel volgens de blogger nog niet als concurrent te beschouwen. “Mijn webshop is niet professioneel in de zin dat ik speciaal collecties inkoop. Ik vind het leuk om anderen blij te maken met mijn kledingstukken,” zegt ze.De NSMBL
Foto’s: Tictail webshops van Anna Nooshin, Debbie Nuchelmans en Joyce Meursing