• Home
  • V1
  • Leads
  • Modebloggers overschrijden 1 miljoen omzetgrens

Modebloggers overschrijden 1 miljoen omzetgrens

12 jun. 2014

Leads

Blogger Bryanboy kwam in opspraak toen bekend werd dat hij jaarlijks meer dan 100.000 dollar verdient. Maar dat loon is een schijntje ten opzichte van wat de top 10 modebloggers nu jaarlijks op hun rekening krijgen bijgeschreven. Het salaris van modebloggers als Songofstyle.com,

Theblondesalad.com en Bryanboy.com is opgelopen tot meer dan 1 miljoen dollar per jaar, zo meldt WWD.

De meeste inkomsten halen bloggers uit advertenties affiliate links op hun website en sociale netwerken, samenwerkingen met merken, hun eigen collecties en toeslagen om op modefeestjes, winkelopeningen en modeshows te verschijnen. Deze zogenaamde appereance fees bedroegen tot een paar jaar terug nog gemiddeld 5.000 dollar, inmiddels zijn ze opgelopen tot 10.000 a 15.000 dollar per dag.

De top 10 bloggers kunnen zelfs 50.000 dollar vragen voor een grootschalig merkenevenement, zoals de opening van een flagshipstore in het buitenland. "Nu volstaat 100.000 dollar al niet meer, " aldus Bryanboy (echte naam: Bryan Grey Yambao) tegen de nieuwssite. "Voor een jonge, net beginnende blogger is 100.000 dollar misschien veel geld, maar als serieus bedrijf kom je daar niet ver mee. Als blogger heb je een hoop uitgaves."

Bloggers halen de meeste inkomsten uit advertenties, affiliate links en samenwerkingen

Een forse investering voor een merk, maar met effect. Eerder deze maand was de Filippijnse blogger ingehuurd voor een meet & greet met fans in de Cavalli winkel in New York. het merk behaalde die dag zijn tweede hoogste omzet tot nu toe.

Bryanboy geeft aan dat hij nog geen miljonair is, maar laat wel weten dat zijn salaris jaarlijks aanzienlijk stijgt. Een deel van zijn inkomsten komen voort uit zijn samenwerking met bloggersnetwerk NowManifest, dat in handen is van fairchild fashion media. De grootste bloggers ter wereld zijn aangesloten bij dit platform, waaronder Susanna Lau van Style Bubble, Elin Klings Style by Kling en Rumy Neely's Fashiontoast.

Grey Yambao's voornaamste inkomstenbron zijn de advertenties op zijn site, gesponsorde Instagramberichten en affiliate links van kledingstukken die hij draagt of aanprijst met een link naar de webshop waar het item te koop is. Over elke bezoeker die op die link klikt, ontvangt Bryanboy commissie. Dat bedrag ligt hoger wanneer een bezoeker het kledingstuk ook daadwerkelijk koopt. Des te meer hij of zij afrekent bij de webshop, des te meer Bryanboy daar aan verdient.

RewardStyle is een van de grootste internetbedrijven die affiliate links voor bloggers regelt. Volgens een woordvoerder zetten topverdienende bloggers maandelijks meer dan 80.000 dollar om met alleen de commissie uit verkoop via affiliate links. Mary Seng van Happily Grey, Chrissy Ott van The Perfect Palette en Erin Gates van Elements of Style zijn enkele van deze grootverdieners. Rachel Parcell van Pink Peonies is pas 23 en volgens data van RewardStyle verdient ze dit jaar minstens 960.000 dollar. Daar komen nog samenwerkingen met merken als J. Crew bovenop.

Bloggers verdienen niet alleen met posts op hun eigen websites, sociale netwerken - Instagram in het bijzonder - trekken net zoveel traffic, zo niet meer. RewardStyle is slim op de populariteit van de foto-app ingehaakt met LiketoKnow:it, een tool waarmee bloggers geld kunnen verdienen via de app. Zodra een gebruiker zich aanmeldt, ontvangen zij e-mails met directe links om producten te kopen die te zien zijn op foto's van bloggers die ze geliked hebben.

Calvin Klein bereikte dankzij een samenwerking met bloggers 200 miljoen internetters

Gebruikers kunnen aangeven hoe vaak zij e-mails willen ontvangen, direct, dagelijks of wekelijks. 98 procent van de gebruikers heeft de 'directe' optie ingeschakeld. Sinds maart dit jaar heet LiketoKnow:it 1 miljoen dollar omgezet. er zijn inmiddels 1.300 actieve bloggers die de applicatie gebruiken, waaronder Song of Style, Sincerely Jules en The Coveteur. De opbrengsten van gesponsorde Instagramberichten kunnen inmiddels oplopen tot 3.000 dollar per foto.

Voor merken en retailers is de omzet een boost geven de belangrijkste reden om samen te werken met bloggers. Ze zien bloggers niet als journalisten, maar als merkambassadeurs die in direct contact staan met de doelgroep. Net als zangers en acteurs zijn bloggers beroemdheden geworden die op de voet gevolgd worden.

Calvin Klein wist onlangs meer dan 200 miljoen social media gebruikers te bereiken door samen te werken met bloggers en Hollywoodsterren. In februari lanceerde het merk de campagne #mycalvins en betaalde bloggers Manrepeller.com en Theblondesalad.com om een Instagramfoto te maken in een klassiek wit Calvin Klein ondergoedsetje. Zij hebben gezamenlijk meer dan 4 miljoen toegewijde followers en de foto's werden veelvuldig geliked. Daarnaast heeft Calvin Klein nog eens 200 invloedrijke Hollywoodsterren en bloggers uit 25 landen - waaronder de Nederlandse Sabrina Meijer van Afterdrk.com - gevraagd om te poseren in het ondergoedsetje. Ongetwijfeld een kleine investering, maar met effect. In een paar maanden tijd werden er 300 posts aan Calvin Klein gewijd die gezien werden door 200 miljoen social media gebruikers en 6 miljoen interacties met fans opleverde.

Foto 1: Bryanboy, Song of Style en Fashiontoast
Foto 2: Man Repeller en The Blonde Salad in Calvin Klein