• Home
  • V1
  • Leads
  • Modehuis Paul Poiret in de verkoop via veiling

Modehuis Paul Poiret in de verkoop via veiling

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Het Franse modehuis Paul Poiret is al sinds 1930 gesloten. Maar nu zoekt de huidige eigenaar Arnaud de Lummen een koper die het ooit zo populaire modehuis nieuw leven wil inblazen, via een online veiling.

Dat schrijft WWD.

In de laatste jaren zijn er meerdere oude modehuizen geweest die na decennia gesloten te zijn geweest weer zijn heropend. Zo zijn Schiaparelli en Vionet met succes geopend en wordt er momenteel hard gewerkt aan het Amerikaanse modehuis Charles Hames. En nu staat het ooit zo befaamde Franse modehuis Paul Poiret in de etalage.

De huidige eigenaar van Paul Poiret is Arnaud de Lummen, een Franse entrepreneur die aan het hoofd staat van Luvanis S.A., een in Luxemburg gevestigde beleggingsmaatschappij die gespecialiseerd is in het identificeren en het kopen van de grote ‘slapende’ modemerken. In 2006 werd Vionnet RTW onder leiding van De Lummen opnieuw gelanceerd en was hij verantwoordelijk voor de nieuwe start van lederwarenhuis Moynat, bekend van de samenwerking met Pharrell Williams.

Eigenaar Poiret kies voor onconventionele veiling

De Lummen heeft het modehuis via een online veiling aangeboden, die inmiddels gestart is. Hij heeft Savigny Partners, een boutique investeringsbank in Londen, ingehuurd om te helpen met de verkoop. “Het bijzonder aan dit proces is dat een succesvolle bieder de kans krijgt om een merk te herlanceren en te ontwikkelen als bedrijf. Dit is niet voor verzamelaars”, laat Pierre Mallevays, managing director van Savigny Partners weten aan WWD. De keuze om het modehuis online aan te bieden, ‘geeft iedere geïnteresseerde de kans om een potentiële koper te zijn’. Het is de bedoeling om een zo breed mogelijk belangstellend publiek te trekken. In tegenstelling tot normale veilingen –waar het bieden slechts voor een beperkte groep investeerders is weggelegd- kan bijna iedereen bieden op het modehuis, zegt Mallevays. Hij wilde nog geen uitspraken doen over hoeveel het modehuis zou kunnen opbrengen, maar ingewijden schatten dat de biedingen in de miljoenen kunnen lopen.

Mallevays laat weten dat potentiële bieders zich kunnen melden en worden gekeurd tot 14 november. Goedgekeurde bieders krijgen een wachtwoord, waarmee ze in een ‘online data room’ meer informatie krijgen over de merken van Poiret en archiefmateriaal. Er kan vervolgens tot 28 november geboden worden. De verwachting is dat de deal voor het einde van het jaar rond is. Een onmiddellijke verkoop is het meest waarschijnlijk, zegt Mallevays tegen WWD. Maar ook andere voorstellen zoals joint ventures behoren tot de mogelijkheden. Luvanis heeft echter wel een minimumprijs vastgesteld en ‘zou Poiret graag houden als daar niet aan wordt voldaan.’

‘Poiret moet een wereldwijd lifestylemerk worden’

“Paul Poiret is altijd tijdloos geweest”, zegt eigenaar Arnaud de Lummen. "Met de toenemende convergentie tussen mode en kunst, is dit een geweldig moment voor Poiret om terug te keren in het bedrijfsleven." Hoewel Poiret al meer dan tachtig jaar niet meer in het modebeeld is verschenen, is De Lummen overtuigd van het merk de potentie heeft om een wereldwijd mode- en lifestylemerk te worden, schrijft WWD. “Mijn ervaring is dat sleeping beauty’s aantrekkingskracht hebben op leidende luxemerken en entrepreneurs die ervaring hebben met het managen van merken. Maar Paul Poiret is zo bekend, dat het ook minder bekende investeerders zou kunnen aantrekken, vanuit opkomende markten bijvoorbeeld”, licht De Lummen toe. “Ik had het liefst zelf opnieuw opgestart, met John Galliano als hoofdontwerper. Maar we hebben besloten om onze rol te beperken en nu zoeken we de juiste partner voor de herlancering." In 2010 begon De Lummen met het verwerven van de rechten van het merk Paul Poiret. Dit jaar slaagde hij erin om de resterende rechten te kopen, die verspreid waren over de hele wereld. Hij noemt Poiret’s stijl een ‘doordringende invloed op de mode’. Paul Poiret was een ontwerper larger than life, met veel artistieke, zakelijke en sociale kwaliteiten. "Poiret was de Karl Lagerfeld van zijn tijd", zei De Lummen. "Hij was veel meer dan een stijl of een couturelabel. Hij bracht een lifestyle en leefde volledig als zichzelf.”

Paul Poiret bracht een nieuwe mode-esthetiek

Paul Poiret was een pionier in de mode. Als zoon van een Parijse lakenkoopman, verkocht hij schetsen aan couturiers en begon zijn carrière bij couturier Jacques Doucet en modehuis Worth, voor hij zijn eigen modehuis opzette in 1903. Hij werd bekend om zijn oriëntaalse stijl en schelle kleuren. Vooral zijn kimonojassen, kaftans en pofbroeken waren ongekend populair. Onder leiding van Poiret veranderde mode-esthetiek; hij vond het belangrijk dat vrouwen zich konden bewegen in kleding. Het strakke korset belemmerde de vrijheid en maakte plaats voor een slanke jurk met hoge taille. Als eerste ontwerper bedacht hij daarnaast een nieuwe presentatievorm van mode; hij nam modellen mee naar de paardenrennen in Longchamps en presenteerde zijn collectie in salons of zijn achtertuin. Hij was de eerste die zijn modellen vastlegde op film en modellen meenam op promotiereizen. Ook vroeg hij kunstenaars zijn werk te fotograferen of te tekenen als mode-illustratie. Hoewel het nu de normaalste zaak van de wereld is dat modehuizen een parfum (of zelfs een geurlijn) op de markt brengen, was Paul Poiret de eerste modeontwerper die dat deed. Nadat hij soldaat was geweest in de Eerste Wereldoorlog, trof hij zijn modehuis in slechte staat aan. Hij kon de concurrentie met nieuwe ontwerpers als Coco Chanel niet meer aan en verkocht zijn modehuis in 1924, dat zes jaar later de deuren sloot. Paul Poiret stierf berooid in 1944, na jaren van armoede en ziekte.

Poiret’s oeuvre heeft veel aanhangers onder modekenners. Azzedine Alaïa organiseerde in 2005 een overzichtstentoonstelling en een veiling in Parijs. Het Costume Institute van het Metropolitan Museum of Art huldigde hem met een tentoonstelling in 2007 tijdens het Met Gala.

luvanis
Poiret