• Home
  • V1
  • Leads
  • 'Moderetail onder druk'

'Moderetail onder druk'

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Volgens Alfa Retailadviseurs staat de retail in Nederland onder grote druk. Verschillende branches, waaronder de modebranche, hebben een zwaar 2009 achter de rug en kunnen niet nogmaals een jaar met rode cijfers aan. Die conclusie

trekt Alfa Retailadviseurs in 'Cijfers die Speken Retail', de jaarlijkse analyse van de retailbranche.

Voor de meeste kledingzakenhebben was 2009 een matig jaar. Veel winkels zitten op te dure locaties in de winkelstraten en zien de huurlasten stijgen en de opbrengsten dalen. De grootste klappen in de modebranche vielen bij de verkopers van bodyfashion: daar kwam de omzet uit op -5,7 procent. Zo'n grote daling heeft de branche volgens Alfa nog nooit genoteerd. “De bodyfashionzaken lijken het slachtoffer te zijn van hun eigen succes,” verklaart het bureau in een persbericht: “Een paar goede jaren hebben een aanzuigende werking gehad op nieuwe aanbieders, zodat het aantal verkooppunten te sterk is gestegen.”

De omzet in de herenmode kwam 2,5 procent lager uit dan in het jaar daarvoor. Een van de redenen daarvoor is dat het kostuum, traditioneel een omzetbrenger voor herenmodezaken, terrein heeft verloren ten gunste van de casual kledij, die minder geld in het laatje brengt. Bij de damesmode bleef het verlies over 2009 beperkt tot 2,3 procent.

De vooruitzichten voor 2010 zijn volgens Alfa niet rooskleuriger: “de verwachting is dat de markt verder onder druk zal komen te staan. Veel ondernemers hebben in het voorbije jaar al hun financiële buffers aangesproken. Meer snijden in de kosten is geen alternatief.”

Alfa Retailadviseurs, onderdeel van Alfa Accountants en Adviseurs, is traditioneel sterk vertegenwoordigd in sport, wonen, optiek, media en mode. De vooruitzichten zijn nog onverminderd somber, Alfa Retailadviseurs.

alfa
moderetail
Omzet