Modestad Parijs laat tanden zien
Door FashionUnited
bezig met laden...
Bil
Terwijl de week van de ontwerpers ten einde liep, deden geruchten de ronde over een vervroegd vertrek van Maxime Simoens bij Léonard, het modehuis dat zijn 54e verjaardag viert. WWD beweert dat, na Marc Jacobs en Raf Simons, de ontwerper uit Calais benaderd werd door Dior.
In Parijs is alles mogelijk. Daarom houden modeprofessionals zo van de lichtstad. Zes redenen waarom Parijs een sterke plaats blijft innemen onder de modehoofdsteden:
1. Zijn ‘gelukbrengende’ catwalks: neem het voorbeeld van Isabel Marant. De verkoop heeft in 2011 ruim 60 miljoen euro bereikt. En het succesverhaal is nog niet afgelopen. Het merk heeft een nieuwe ruimte geopend in Parijs en gaat tot eind 2013 eigen boetieks openen in Hong Kong, Seoul, Tokio en Los Angeles.
2. De
3. Een internationaal aanbod: De Parijse modeweek kan rekenen op de aanwezigheid van ontwerpers uit Turkije, China, Japan, het Verenigd Koninkrijk, Brazilië, Rusland, Australië. Dit rijke aanbod heeft het imago van Frankrijk weer opgepoetst. Na twee jaar heeft de Franse export weer een positief saldo (+4,6%).
4. De kunst om klanten trouw te laten blijven: Parijs heeft aanzienlijke reserves: het meesterlijke vermogen om een discrete luxe stijl te creëren en de onuitputtelijke schat aan uitingswijzen van het kledingstuk blijven moderedacteurs doen dromen. 5. Een uniek model: de ontwerpers hebben een kenmerkende stijl die niet beïnvloed wordt door marketingdictaten. De Modeweek van Parijs, die minder commercieel is dan Amerikaanse of Italiaanse prêt-à-porter, kenmerkt zich door emotionele en poëtische momenten.
6. Gevoel voor spektakel: Parijs is synoniem aan creatieve durf. De modehuizen weten hoe ze een ongelooflijk evenement kunnen creëren door zowel de mooiste als de vreemdste plekken van de stad te benutten: Mossi Traoré had een modeshow georganiseerd in het crematorium van de begraafplaats Père Lachaise. “Maar waar de modeshow ook gehouden wordt, en of hij in zijn klassieke vorm of digitale vorm is, de show is voor alles ‘iets wat de verkoop stimuleert’,” stelt de voorzitter van de Franse modeontwerpersfederatie, Didier Grumbach.
Van onze correspondent in Parijs
Foto’s: Maxime Simoëns, Isabel Marant en Jean Paul Gaultier.
Mode a Paris
Paris Fashion Week