• Home
  • V1
  • Leads
  • Modevakbeurzen Kopenhagen transformeren

Modevakbeurzen Kopenhagen transformeren

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

De Scandinavische modemetropool Kopenhagen gaat een ommekeer tegemoet. Sinds de wereldwijde financiële crisis zijn de beursorganisatoren op zoek naar nieuwe concepten. Berlijn is sinds de terugkomst van de Bread & Butter een

sterke concurrent geworden. Ook al zijn de directe gevolgen van de crisis intussen overwonnen, toch zijn de Denen voorzichtiger geworden en kopen ze minder mode. Dat betekent dat ook de modevakbeurzen zich moeten aanpassen aan de kwakkelende markt in het land. Het gemeenschappelijke doel: meer internationale inkopers enthousiast te maken voor de eigen merken.

Maar

daarvoor zijn fundamentele en voor een deel pijnlijke veranderingen nodig. De verantwoordelijke partijen hebben na rijp beraad een besluit genomen. De modeweek in Kopenhagen stond deze keer in het teken van de verandering. In het komende seizoen zal een aantal wijzigingen worden doorgevoerd.

Het minste verandert bij de vakbeurs Gallery. Deze beurs heeft de crisis goed doorstaan – niet verrassend, want hij biedt intussen het overtuigendste, en ook voor buitenlandse inkopers het aantrekkelijkste, exposantenportfolio. Daar staan de gevestigde Deense merken – zoals By Marlene Birger en Soulland – evenals de beste nationale nieuwkomers zoals Stine Ladefoged en Tabernacle Twins, en interessante buitenlandse merken zoals Lala Berlin. De bezoekersaantallen stegen in verhouding mee: de beurs telde 11.465 vakbezoekers, 1 procent meer dan afgelopen februari en 5 procent meer dan in augustus. Onder de bezoekers bevonden zich ook inkopers van beroemde buitenlandse warenhuizen zoals Liberty, Harvey Nichols, Barneys en Colette, wat volgens beursdirecteur Christian Gregersen erg belangrijk was. "De stemming op de beurs was bijzonder positief," zei Gregersen, een indruk die gedeeld werd door de exposanten en de bezoekers.

Bij Gallery waren er dus weinig problemen, maar bij de andere beurzen zag het er minder vrolijk uit. Dus hebben ze fundamentele veranderingen gepland. CPH Vision en de in jeans en streetwear gespecialiseerde zusterbeurs Terminal-2, worden in augustus samengevoegd in de hallen van de voormalige locomotievenwerkplaats die al gebruikt werden door Terminal-2. Onder de nieuwe naam 'Vision' moeten beide evenementen daar samensmelten tot een gemeenschappelijk platform.

Aan de ene kant is dat jammer, omdat de Kopenhaagse modeweek met de Øksnehallen, voorheen het onderkomen van de CPH Vision, toch een van zijn mooiste locaties kwijtraakt. Aan de andere kant is de verandering begrijpelijk, want de CPH Vision, die een paar jaar geleden nog het middelpunt van het jonge Scandinavisch design vormde, is tenslotte duidelijk minder aantrekkelijk geworden. De echt goede Deense opkomende labels verschijnen intussen op Gallery. Ook deze keer was de sfeer op CPH Vision nogal neerslachtig, zodat het voor de hand lag dat maatregelen getroffen moeten worden.

Echt goede Deense opkomende labels
verschijnen op Gallery
Over een slechte sfeer had de CIFF, de oudste en grootste modebeurs van Kopenhagen, niet te klagen. Toch zal binnenkort ook door het Bella Center een nieuwe wind waaien. Daar heeft Kristian W. Andersen in september de regie over de modebeurzen overgenomen, om er een nieuwe draai aan te geven. "In de afgelopen jaren is het evenement wat ingedut," zei hij. Omdat op CIFF vooral solide confectiemerken vertegenwoordigd zijn, die de aan de crisis lijdende Deense markt bedienen, is ook economisch een nieuwe start nodig. Daarom wordt vanaf komende zomer uitgegaan van een nieuw, duidelijker gestructureerd concept en een nieuwe indeling met thematisch gedifferentieerde segmenten. Kopenhagen heeft dus geleerd van de grote Berlijnse concurrent Bread & Butter.

Bovendien moet de mode weer voorop staan. Die vereiste werd al duidelijk bij de jongste trendshow van de beurs, waar een voorproefje te zien was van de voorgenomen koerswijziging. Voor het eerst werden door het nieuwe stylistenteam ook stukken van exposanten van de organisatorisch nauw verwante Gallery gebruikt. Zodoende waren er kwalitatief hoogwaardige, innovatieve outfits te zien, zoals een jasje van Tabernacle Twins gecombineerd met een broek van Lala Berlin. Vanwege de vanouds niet erg spectaculaire exposanten kon CIFF het nieuwe stilistische niveau nog niet helemaal waarmaken, maar Andersens' radicaal nieuwe concept wordt ook pas aankomende zomer volledig toegepast.

Intussen is de kindermode steeds belangrijker voor de locatie Kopenhagen. Het is geen verrassing dat er ook ten zuiden van de Oostzee bijzonder veel vraag is naar kidswear uit Scandinavië. CIFF Kids, dat ook een nieuwe overtuigende look kreeg, is gegroeid. Het concurrerende evenement CPH Kids heeft zich ontwikkeld tot een serieuze medespeler. In dit segment wint Kopenhagen weer - ook van Berlijn - waar tot nu toe alle pogingen om een kindermodebeurs van betekenis neer te zetten, zijn mislukt.

Van onze correspondent

Foto: CIFF/Fotograf Claus Starup

CIFF
CIFF KIDS
CPH Kids
CPH Vision
GALLERY
Kopenhagen Fashion Week