Modeveiling.nl wil winkeliers van restanten afhelpen
bezig met laden...
Maar
Ten Berge ondersteunt zijn betoog met cijfers. "Consumenten kopen meer en meer online. In de eerste zes maanden van 2012 is de online verkoop met maar liefst 15 procent gestegen, terwijl de omzet in fysieke winkels tussen 2008 en 2011 met 11 procent omlaag is gegaan. Ruim 52 procent van de ondernemers die vandaag een modewinkel beginnen, bestaat over 5 jaar niet meer. Dat vind ik wel schokkend. Inmiddels wordt echter 25 procent van de kleding online gekocht." Volgens de voormalig C&A topman zijn consumenten naar koopjes op zoek en zijn veiligen populair. "Het spelelement en dat mensen zelf de prijs kunnen bepalen, spreekt erg aan."
In de praktijk werkt het als volgt: moderetailers bepalen zelf welke en hoeveel producten zij willen veilen via de site. Enige voorwaarde die Modeveiling.nl stelt is dat het om producten van bekende merken gaat en bijvoorbeeld geen private labels. In het persbericht worden onder meer Hugo Boss, Filippa K, Levi's, Ilse Jacobsen en Turnover genoemd. "Overeenkomstig het veilingprincipe kunnen artikelen niet worden geretourneerd." legt Ten Berge uit. "Consumenten moeten dus zeker kunnen zijn van de pasvorm en kwaliteit voordat zij ergens op bieden." Retailers (die anoniem blijven) betalen 90 cent per geplaatst artikel en verdienen het verkoopbedrag. Het startbedrag is steeds 10 procent van de winkelprijs. Dat betekent dat de veiling van een Levi's spijkerbroek die normaal 100 euro kost op 10 euro begint. De hoogste bieder 'wint' de veiling en betaalt 4,95 veilingkosten.
Maar is -bijvoorbeeld- een leverancier als Levi's wel gelukkig wanneer jeans van het merk voor 10 euro worden aangeboden? Ten Berge: "Dat gaan we afwachten. Volgens mij is Modeveiling.nl het antwoord op twee behoeftes, die van de retailer en van de consument. De winkelier moet toch van van die voorraden af."