• Home
  • V1
  • Leads
  • ‘Modewebshops laten kansen liggen’

‘Modewebshops laten kansen liggen’

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Aan de vindbaarheid van modewebshops kan nog een hoop verbeterd worden. Uit onderzoek van e-commercebureau ISM eCompany blijkt dat online modeondernemers beginnersfouten maken, zoals het ontbreken van een XML-sitemap – een

inhoudsopgave van de site speciaal voor zoekmachines - het ontbreken van content op de homepage en het ontbreken van de juiste koppen.

In het

onderzoek werden honderd modewebshops, met ook fysieke filialen, op 39 punten gecontroleerd. Te denken valt aan: indexeerbaarheid, paginasnelheid en relevante content. De webshops waren onder te verdelen in multibrandwinkels en monobrandwinkels.

Bij de merkwinkels scoorden Miss Etam, Promiss, River Island, H&M en Mexx het beste. Bij de multibrandwinkels waren dat JeansandFashion.com, Van Tilburg, Score, the Stone en Shoeby. De onderzoekers van ISM eCompany waren minder positief over de webwinkels als C&A, Didi, State of Art en 290 square meters. De webshops die meerdere merken verkopen waren volgens het onderzoek beter te vinden via zoekmachines zoals Google. De hypothese daarover is dat deze webwinkels minder profiteren van hun eigen naamsbekendheid.

Uit eerder onderzoek van PricewaterhouseCoopers bleek al dat de grootste uitdaging van retailers met fysieke vestigingen en een webshop, is om hun online winkel vindbaarder te maken voor zoekmachines. Een verbeterpunt dat voor ondernemers snel is toe te passen, is volgens ISM eCompany het duidelijk weergeven van de fysieke filialen en de daarbij behorende openingstijden. “Op Mexx.nl is bijvoorbeeld een storelocator te vinden, maar omdat deze niet geoptimaliseerd is voor zoekgedrag komen andere pagina’s in Google naar boven. Een gemiste kans,” schrijven de onderzoekers. Iedere vestiging een aparte webpagina geven met adres- en contactgegevens en woorden waarop vaak gezocht wordt, levert al snel meer bezoekers op.

In teksten, bijvoorbeeld bij producten, is het slim om synoniemen te gebruiken. Zo komt een webpagina in een zoekmachine bovendrijven bij verschillende zoektermen. Ook de lengte is van belang. Google zou pas na 200 woorden door hebben waar de tekst over gaat. Door het gebruik van filters op productattributen - zoals maat, kleur of merk - kan ingespeeld worden op specifieker zoekgedrag. Als vervolgens de productattributen, merk en maat verwerkt zijn in een filter, en dit filter creëert url’s dan bestaat er dus voor elke specifieke eigenschap een landingspagina die Google kan indexeren.

ISM eCompany
zoekmachine