• Home
  • V1
  • Leads
  • Modeweek Eindhoven onderscheidt zich met innovatie

Modeweek Eindhoven onderscheidt zich met innovatie

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Ee

n jaar geleden besteedde de Dutch Design Week in Eindhoven dankzij een winkelroute door de stad, genaamd 'Chained by Fashion' al aandacht aan mode. Maar ontwerpster Emily Hermans, van modelabel MLY, broedde al jaren op een eigen modeweek

voor de Brabantse stad. “De Dutch Design Week is zo’n mooi moment, door alle traffic. Het was zonde om daar niets mee te doen.”

H

aar kans om echt een mode-evenement in Eindhoven op te zetten, als onderdeel van de Dutch Design Week, kwam dit jaar, toen ze in gesprek raakte met de directeur van het evenement. Hermans: “Hij zag het gelijk zitten. En woningcorporatie Trudo stelde de ruimte beschikbaar. Een super locatie op voormalig bedrijventerrein Strijp-S.”

De modeontwerpster - bekend geworden om haar collecties met knitwear - sloeg de handen ineen met Naomi Ester van bureau The Event Agency en met een team van de Dutch Design Week. Ook met de organisatie van FashionClash Maastricht en de Arnhem Mode Biënnale lopen gesprekken, over hun medewerking. Om het evenement voor het eerst op poten te zetten, is een hele kluif merkt Hermans. “We zijn er al maanden mee bezig, een aantal dagen per week. Maar binnenkort zullen dat wel vier dagen per week worden.” De ambitie ligt er om het event elk jaar te laten terugkeren. “Ja, we stoppen er niet voor niets zoveel werk in.”

Het evenement, dat in oktober dit jaar zal plaatsvinden, bestaat uit lezingen, workshops en exposities van ontwerpers – van pas afgestudeerde ontwerpers tot bekendere namen – waarbij de bezoekers achtergrondinformatie krijgen over de nieuwste mode-items. Er is een designroute, waar onder andere het duo Soepboer & Stooker zich bij heeft aangesloten. En natuurlijk shows. “In ieder geval van Sage & Ivy, het label van Alexia van Engelen,” vertelt Hermans. “We zijn nu nog bezig met de selectie voor ontwerpers. Er zijn zoveel mensen die zich hebben aangemeld, uit heel Nederland, en ook uit Duitsland en België, terwijl we niet heel veel plaats hebben. Over een week of drie kunnen we zeggen wie er daadwerkelijk deelnemen.”

Doel van het mode-evenement is, naast Eindhoven meer op de kaart te zetten als modestad – vorig jaar won de stad de prijs voor ‘Beste binnenstad’ – ook om mode toegankelijk te maken voor een breed publiek. In tegenstelling tot de Amsterdam Fashion Week, die alleen toegankelijk is voor modeprofessionals, moet iedere consument het mode-event in Eindhoven binnen kunnen wandelen. “Voor het bekijken van collecties of gesprekken met ontwepers,” zegt Hermans. “Op één of andere manier heeft mode een heel hoogdrempelig karakter. Ik wil mode toegankelijker maken voor een breed publiek.”

Maar nóg een mode-evenement, na de Amsterdam Fashion Week, de Arnhem Mode Biënnale, FashionClash in Maastricht en het nieuwe In-Fashion in Utrecht, zitten consumenten daar wel op te wachten? Hermans: “Arnhem draait vooral om ambachten, Amsterdam om glamour, voor Eindhoven is innovatie en techniek een unique selling point.” Ze doelt op de Design Academy, die tijdens de Dutch Design Week een afstudeershow zal verzorgen, en op de Technische Universiteit Eindhoven. “Ook het bedrijf dat het 3d-printen verzorgt voor Iris van Herpen, heeft toegezegd deel te nemen.”

Foto's: Sfeerimpressie van het event

DDW Fashion
Dutch Design Week
Eindhoven
Emily Hermans
MLY