Modewereld helpt Haïti
bezig met laden...
De Belgische modeketen JBC schenkt op zaterdag 23 januari 5 euro per betalende klant aan Haïti. Zazou.eu stelt twee T-shirts ter beschikking aan de online veiling georganiseerd op www.veiling555.nl. Het betreft een babyshirt van imps&elfs en een van Sprout Kingdom (t/m maat 104). De opbrengst van het hoogste bod gaat naar Giro555, de hoogste bieder krijgt het shirt.
De Amerikaanse afdeling van H&M heeft 100.000 dollar gedoneerd aan Unicef om te helpen op Haïti en discount retailer Target Corp schonk 500.000 dollar aan het Amerikaanse rode kruis.
CBW-Mitex stort voor iedere aangesloten onderneming een euro op giro 555. Dat levert 7.500 euro op. De organisatie heeft een gedeelte van de website vrijgemaakt waar ondernemers hun ideeën kunnen melden om anderen te inspireren. Daarop staan inmiddels initiatieven vermeld. Een sportondernemer in Zoetermeer stort de helft van de dagomzet van 21 januari, diverse ondernemers hebben een ‘giro 555 spaarpot’ op de toonbank en een landelijke keten houdt een collecte onder medewerkers.
Hunkemöller doneert een euro voor iedere aankoop in zijn Nederlandse winkels op donderdag 21 januari in Nederland aan giro 555. Esprit begint zaterdag een internationale hulpactie in alle winkels: voor elk verkocht kledingstuk doneert Esprit een euro aan het ‘Esprit Cares Trust’ dat besteedt wordt aan de SOS-Kinderdorpen te Haïti. Wat guller is schoenenmerk Lord Winston, dat per verkocht paar schoenen 40 euro -ofwel bijna de volledige marge- aan giro 555 doneert.
Het Fashion & Museum District van Amsterdam draagt steentje doordat een groot deel van de winkeliers P.C. Hooftstraat en Van Baerlestraat belooft zaterdag 5 procent van de dagomzet te schenken aan hulp voor Haïti.
Timberland lanceerde diverse initiatieven met de bedoeling de slachtoffers van de aardbeving een hart onder de riem te steken. Eerder al begon het merk een initiatief in samenwerking met Yéle Haïti, de organisatie van de Haïtiaanse rapper Wyclef Jean. Timberland en Wyclef Jean creëerden samen de Earthkeeper Yéle Haïti boots. Wie zo’n paar ecovriendelijke laarzen voor hem, haar en de kids koopt, schenkt meteen ook 2 dollar aan Yéle Haïti. De focus van de samenwerking lag initieel op herbebossing. Gezien de recente aardbeving heroriënteert Timberland de actie en steunt het de slachtoffers en de heropbouw van het eiland. Verder gaat er voor elk tussen 1 februari en 10 maart 2010 verkocht paar Timberlands in één van aangesloten verkooppunten 1 euro aan de Yéle Haïti foundation. Het merk heeft ook een project opgezet met kunstenaars die hun werk verkopen. De volledige opbrengst daarvan schenkt Timberland aan Yéle Haïti.
De Amerikaanse liefdadigheidsorganisatie Fashion Delivers bereid zich voor om een lading shirts, jeans en andere basiskledingstukken naar het getroffen gebied te verschepen, al hebben hulporganisaties aangegeven liever geld te willen ontvangen voor medicijnen en eten dan spullen.
Bij de aardbeving met een kracht van 7 op de schaal van Richter in het westen van Haïti kwamen volgens schattingen tussen 100.000 en 200.000 mensen om. Honderdduizenden mensen verloren hun huis en bezittingen. Op 21 januari organiseerden publieke en commerciële zenders samen een televisie-uitzending van 20.30 tot 22.00 uur. Overdag maken zeven radiostations een gezamenlijke uitzending tussen 6.00 uur en 21.00 uur met als doel op giro 555 een groot bedrag in te zamelen voor de slachtoffers van de aardbeving in Haïti. Inmiddels is er al ruim 40 miljoen gedoneerd. Minister Bert Koenders van Ontwikkelingssamenwerking heeft toegezegd de opbrengst te verdubbelen.