Modewinkels domineren steeds meer het straatbeeld
bezig met laden...
DTZ Zadelhoff schrijft in het rapport, genaamd De strijd om de harde A1 dat zo'n 15 tot 20 procent van de winkels op A1-locaties door buitenlandse ketens wordt bezet. Dat is het gevolg van een internationaal gezien laag huurprijsniveau in Nederland en een koopkrachtig publiek. Er ontstaat een verdringingsmarkt, omdat deze ketens zich op de allerbeste locaties met de meeste passanten in de stad willen en kunnen vestigen. Internationale spelers kunnen bovendien hogere huren betalen.
Consumenten willen langer reizen naar aantrekkelijke stad
De vastgoedadviseur ziet nog een trend. Op de populaire winkellocaties gaan modewinkels steeds meer het straatbeeld domineren. Winkels met huishoudelijke artikelen of persoonlijke verzorging verdwijnen juist. In de mode volgen nieuwe collecties elkaar snel op en daarmee neemt de beschikbare verkooptijd van een product af. Fast fashion zorgt ervoor dat in een markt waar sprake is van verminderde koopkracht bij consumenten en minder bezoekersaantallen in steden, het belangrijker wordt voor een retailer om zich op de beste locatie te vestigen. Om een winkel waarin het assortiment om de twee weken wordt vernieuwd rendabel te maken, zijn veel passanten nodig en dus een toplocatie.
Door de komst van internationale moderetailers, zijn consumenten wel bereid een langere afstand af te leggen naar een aantrekkelijke winkelstad. Volgens DTZ Zadelhoff is het wel belangrijk dat ook culturele voorzieningen en gastronomie zich ontwikkelt, om zo te zorgen dat dagjesmensen lang in de stad verblijven.