• Home
  • V1
  • Leads
  • Monstersale in World Fashion Centre ligt onder vuur

Monstersale in World Fashion Centre ligt onder vuur

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

REPORTAGE_ De vijfhonderd papieren tasjes met de tekst 'Lekker winkelen doe je in de binnenstad', die Inretail bij de ingang van het WFC uitdeelt, zijn in no-time weg. Het is de openingsdag van de halfjaarlijkse monsterverkoop Fashiondays, waarbij het World Fashion Centre (WFC) haar deuren

opent voor consumenten. Labels kunnen tijdens het driedaagse evenement samples en overgebleven items uit vorige seizoenen alsnog verkopen. Pieter Lankhorst, organisator van het evenement, vertelt in een overvol WFC-restaurant dat het gaat om kleding en accessoires waar winkeliers geen interesse in hebben. Inretail vindt dit een smoesje. “Er wordt speciaal voor ingekocht,” aldus woordvoerder Paul te Grotenhuis. “Dit is een vorm van oneerlijke concurrentie.”

Monstersale in WFC vormt oneerlijke concurrentie voor winkeliers

In de hal van het WFC staat een rij bezoekers die naar binnen wil en eenmaal binnen lopen massa's koopjesjagers van showroom naar showroom. Geen van hen lijkt zich iets aan te trekken van de actie van Inretail. Toch hoopt de brancheorganisatie zowel consumenten als showroomeigenaren bewust te maken van de nadelen van een monsterverkoop als deze. “We hebben niets tegen een gezonde concurrentie, maar dan wel met eerlijke spelregels,” vertelt Te Grotenhuis eerder die dag in een telefoongesprek. “Winkeliers kunnen niet opboksen tegen een monsterverkoop als Fashiondays. Zij kunnen de kleding niet voor lage prijzen aanbieden, omdat ze de kleding eerst moeten inkopen en dan nog opdraaien voor onder andere de hoge huur voor een pand in de binnenstad. Klanten die tijdens deze dagen massaal kleding inslaan, kopen minder in echte winkels. Daardoor verliezen winkeliers een groot deel van hun omzet. Dit is in het hele land voelbaar, want bezoekers komen niet alleen uit Amsterdam.”

In de showroom van Cipo & Baxx Jeans is het halverwege de middag nog rustig. De eigenaar van het bedrijf, de heer Demirel, vertelt dat winkeliers inderdaad minder verkopen als gevolg van de Fashiondays. “Ook voor mijzelf is dat niet voordelig. Ik merk dat winkeliers tot twee weken na de Fashiondays minder kleding inkopen. Ik heb daarom ook lange tijd niet meegedaan aan de Fashiondays, maar iedereen doet mee, dus dan moet je op een gegeven moment wel volgen.”

Demirel nuanceert de uitspraken van Te Grotenhuis wel enigszins, en laat weten alleen enkele items uit vorige seizoenen te verkopen. “Het gaat om zo'n duizend a vijftienhonderd kledingstukken. Ik heb nou eenmaal items liggen die ik niet meer aan winkeliers kan verkopen en op deze manier draai ik minder verlies dan wanneer ik ze in de prullenbak gooi.” Demirel vertelt dat hij de meeste items niet voor minder dan de retailprijs verkoopt en wat dat betreft dus geen oneerlijke concurrentie voor winkeliers vormt. “Ik heb gewoon mijn personeels- en huurkosten die ik moet betalen en dan komt er nog btw bovenop. Ik kan het me niet permiteren de kleding voor een prikkie weg te doen.”

Er zijn meer labels die het gerucht ontkrachten dat er speciaal voor Fashiondays wordt ingekocht. “Ik heb alleen items uit oude collecties in mijn winkel hangen,” verklaart de eigenaresse van de showroom van een bekend damesmodelabel, die liever anoniem wil blijven. De onderneemster staat niet alleen in de showroom -nog twee anderen helpen haar-, maar samen komen ze alsnog handen te kort. De lente- en zomercollectie is dan ook compleet vervangen door uitverkoopjes en er zijn veel klanten die de rekken doorzoeken of kleding passen. “Ik wil eerlijk zijn tegen mijn vaste klanten en heb ze daarom laten weten dat ik mee doe aan Fashiondays. De afgelopen dagen hebben zij al de mogelijkheid gekregen om de items te komen bekijken en eventueel zelf in te kopen.” De onderneemster laat weten dat haar vaste klanten geen interesse hebben getoond in de items die ze dit weekend verkoopt.

WFC handelaars kopen speciaal in voor wat monstersale zou moeten zijn

“Mijn bloedt kookt,” is de reactie van Irving van Buren van Rinascimento, die fel tegen Fashiondays is. De deur van zijn showroom zit dicht en op de voorkant hangt een briefje met 'geen monsterverkoop'. “Er wordt gewoon ingekocht voor Fashiondays en winkeliers willen de kleding echt wel kopen, als de items goedkoper zou worden aangeboden.” De verkoper vindt de monstersale onprofessioneel en getuigen van een slechte moraal. “We verdienen het hele jaar aan winkeliers, dus door aan hen voorbij te gaan, eet je je eigen staart op. Het is lekker makkelijk verdienen deze dagen, maar heel slecht voor het imago van de branche. De rijen bij de pinautomaten suggereren bovendien dat veel kleding contant wordt betaald. Ik heb daar mijn bedenkingen over.” Net als Van Buren van Rinascimento, laat Inretail woordvoerder Te Grotenhuis weten het zijne te denken over het grote aantal contante betalingen tijdens Fashiondays. “Ik zal niet hardop zeggen wat ik er van denk, maar je snapt wel wat ik bedoel.”

Turquoise by Daan is een ander label dat niet mee doet aan de Fashiondays. Ook hier is de deur dicht en loopt de stroom aan klanten de showroom voorbij. Een voorbijgangster zucht geïrriteerd: “Alweer een winkel die geen korting geeft.” Chiara Marongui, medewerkster in de showroom legt uit: “Onze klanten hebben het al moeilijk genoeg en het is oneerlijk hun klanten bij ze weg te halen.” Ze vertelt wel speciaal te zullen inkopen mocht het label in de toekomst toch mee gaan doen. Dat kan zelfs gaan om het inkopen van andere merken “We hebben wel al eens meegedaan aan andere monsterverkopen. Juist door speciaal in te kopen vormden we toen geen concurrentie voor onze klanten, omdat we enkel kleding verkochten die winkeliers niet in hun winkels hangen.”

Afgelopen weekend werd in de Rai in Amsterdam nog een ander verkoopevenement georganiseerd waar kleding met forse kortingen werd aangeboden. Een paar weken geleden wist Inretail een event van dezelfde organisator, Exclusive Private Sales, in het Utrechtse Galgenwaardstadion te voorkomen. Dit keer lukte dat niet. “Inretail overdrijft. Dat snap ik wel, want ze moeten opkomen voor hun achterban, maar het is ook wel een mooie manier om publiciteit te krijgen. Wij hebben gewoon een vergunning gekregen, dus we doen niets verkeerd. Bij het evenement in Utrecht zullen ze de papieren wel niet op orde hebben gehad,” vertelt Lankhorst van de Fashiondays organisatie. “Inretail ging overigens vier jaar geleden, toen nog als CBW-Mitex, gewoon akkoord met de Fashiondays.”

Het evenement mag dan legaal zijn, dat betekent niet dat het een goede zaak is, vindt Te Grotenhuis, de woordvoerder van Inretail. “Voor 4000 euro geeft de gemeente Amsterdam een vergunning uit om een evenement als Fashiondays legaal te maken. De gemeente lijkt zich echter niet te beseffen welke impact een dergelijk verkoopevenement heeft. Bovendien snap ik het niet, want er worden tegelijkertijd miljoenen geïnvesteerd om het winkelgebied in de Amsterdamse binnenstad op de kaart te krijgen.”

Consumenten betalen 25 euro voor een entreekaartje voor het halfjaarlijkse evenement Fashiondays, waarmee ze een dag toegang hebben tot het complex. Een monstersale weekend in het WFC is goed voor een omzet van twee tot drie miljoen euro.

Ingrid Reinds

Cipo & Baxx Jeans
Fashiondays
INRetail
Rinascimento
Turquoise by Daan
WFC
World Fashion Centre